Malaysiska sandsnäckor som SYNS?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Malaysiska sandsnäckor som SYNS?

    Hej!
    Jag har malayser i alla mina kar, gillar dem för att de håller botten genomluftad och fin. Tror jag i alla fall

    Men nu börjar jag undra: I mitt dvärgkulkar håller de sig undan, smart nog. Ibland ser jag ett tomt skal efter någon snäcka med bristfällig självbevarelsedrift. I mina andra kar ser jag dem lite då och då, kanske tio eller tjugo stycken, som är framme och letar mat eller vad de nu gör.

    Men så, rätt plötsligt upplever jag det som, så ser jag MASSOR i mitt 250-liters-kar. Har plockat en hel del och avlivat (brukar räkna till 30 och sen plocka ännu fler, har alltså plockat många fler än 120 stycken ikväll!) men de tar inte slut! Tittar jag på karet nu ser jag minst 80-100 st.

    Jag gillar dem och vill de föröka sig så får de väl det (japp. övermatning jag vet) men det jag undrar är om det kan var ett varningstecken att de kommer fram nu? Jag har kollat nitrit och det är okay. Jag åker på semester om några dagar, ska vara borta drygt en vecka så jag misstänker att de bara jävlas med mig och försöker få mig att bli osäker...

    Hälsningar
    Jennifer
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    När jag hade malaysiska sandsnäckor i mitt kar så såg jag ständigt en massa snäckor trots att alla vattenvärden var bra. De kommer gärna fram extra vid just vattenbyten också. Men de förökar sig ju sjukt fort och är typ omöjliga att bli av med om man väl skaffat dom
    Räkbiten


    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Tack, då är jag mindre orolig! Vill ju inte bli av med dem men man börjar ju undra... Kanske jag borde flytta dvärgkulorna mellan karen så att de fick skrämma malayserna ner i botten igen

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har nog runt 700 st i mitt 350L kar. ser knappt nån på dagen men massor efter det är släckt. tar inte ut några o dödar. de gör ju nytta!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av jenmad
          Men så, rätt plötsligt upplever jag det som, så ser jag MASSOR i mitt 250-liters-kar. Har plockat en hel del och avlivat (brukar räkna till 30 och sen plocka ännu fler, har alltså plockat många fler än 120 stycken ikväll!) men de tar inte slut! Tittar jag på karet nu ser jag minst 80-100 st.

          Jag gillar dem och vill de föröka sig så får de väl det (japp. övermatning jag vet) men det jag undrar är om det kan var ett varningstecken att de kommer fram nu? Jag har kollat nitrit och det är okay. Jag åker på semester om några dagar, ska vara borta drygt en vecka så jag misstänker att de bara jävlas med mig och försöker få mig att bli osäker...

          Hälsningar
          Jennifer
          Efterom snäckorna i sig inte kan ställa till med något negativt så är det inget att bry sig om.
          Sedan orsaken till att de blir många är främst är antingen att det är rikligt med mat (dva övermatning) i akvariet eller att det helt plötsligt blivit mindre med mat i akvariet (bättre skötsel) och då räcker inte maten i gruset till för dom utan de måste ge sig upp även på dagtid. Annars som hannesc skriver så är de annars bara aktiva ovanför gruset nattetid.

          Oavsett vilket - snäckorna i sig kan inte ställa till med några problem
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jenmad
            • March 2009
            • 579

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            ...eller att det helt plötsligt blivit mindre med mat i akvariet (bättre skötsel) och då räcker inte maten i gruset till för dom utan de måste ge sig upp även på dagtid...
            Aha! Där har vi förklaringen! Har nämligen börjat mata mindre i det karet just för att jag sett att det blivit fler snäckor där...

            Hälsningar
            Jennifer

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av jenmad
              Aha! Där har vi förklaringen! Har nämligen börjat mata mindre i det karet just för att jag sett att det blivit fler snäckor där...

              Hälsningar
              Jennifer
              Ja och då kan man manuellt plocka bort dom för även om de inte ställer med någon skada så är det ju kanske inte så kul att titta på.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...