Atyopsis moluccensis döende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Atyopsis moluccensis döende?

    Jag har en Filterräka sedan Torsdag i mitt relativ nystartade akvarium. Vattenvärdena är bra förutom lite nitritproblem som jag nu fått ner på lägre nivå.
    Vattnet är berett med seachem prime.
    PH 7.x.
    KH 5.
    27 grader.
    Räkan var ganska aktiv första dagen men sedan dess sitter han still och har fjädrarna halvt utvecklade. Idag hade han inte rört sig på ca 15h så jag tog honom med håven, han gjorde inget motstånd alls och när jag släppte av honom på stora roten i akvariet så hamnade han på sidan, tog sig sedan sakta upp någorlunda och står nu still igen. Man ser att det rör sig konstant under ögonen, typ i munnen.
    Sen skulle jag räta till honom och då simmade han järnet typ 15 cm och dalade sen ner i en planta och landade på rygg. Han rycker till litegrann ungefär var 30:e sekund.
    Hur beter de sig när de ska ömsa skal? Eller är han på väg att dö?

    När jag köpte räkan så la jag påsen i akvariet i typ 15-20 min och hällde sedan i 1dl akvarievatten, väntade 10 min, 1 dl till och 10 min senare släppte jag i honom.
    Senast redigerad av Yobaman; 14 August 2011, 19:55.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    #2
    Tyvärr var han död när jag kom hem igår. Låg på rygg. Väldigt trist.
    Vill ha en ny senare då han var väldigt fin första dagen då han hade normalt beteende. Ska vänta några veckor iaf så att allt är stabilt. Han klarade inte av nitriten verkar det som. Alla andra i karet mår bra.
    Nitriten är borta nu också.
    112l Aquadiversa
    20l Nano

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Jag beklagar verkligen! Men det är bra att du kom i underfund med problemet :/

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Många räkarter är rätt känsliga för vissa beredningsmedel bl.a och även dåliga vattenvärden. Själv har jag haft ett gäng moluccensis och de är riktigt trevliga räkor. Ett tips är att du skaffar dem när akvariet är mer ingrott så det finns lite mer för dem att äta. Vist kan man stödmata dem men i ett nystartat akvarium är det svårt med tanke på risk för nitrit bla.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        Arbetssätt...