Äppelsnäcka äggläggning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idrus

    Äppelsnäcka äggläggning?

    Hej!

    Jag undrar hur lång tid efter parningen det tar innan era snäckor lägger ägg?
    Jag har läst att de kan gå med äggen i ett halvår (el. liknande) men vilket är vanligast?
    Hur lång tid tog det för era?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    har inte så mycket koll på just parningen av äppelsnäckor, men de kryper ju ur karet o lägger äggen i tex lampskärmar etc.

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Svårt att säga. Mina hade en period då de parade sig och lade ägg mer eller mindre konstant, så det gick inte direkt att avgöra.

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        De lägger ägg när det blir lite varmare och om de har gott om mat. Nu under sommaren så har ett av mina snäckkar konstant lagt ägg (nu har de t.om. lagt ägg mitt på täckglaset). Så fort en klase har kläckts och man har tagit bort de sista så kommer en ny upp.

        Har du sett att de parat sig men inte lagt några ägg på länge så kanske det kan vara värt att se till att mata lite extra (men inte för mycket) samt höja temperaturen till 26-27 grader.

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #5
          Mina gökar som galningar, vet inte ur de hinner med att rensa bort algerna- och då har jag temp på 26-27 grader. Sett dem lägga ett dygn efter parning, till en vecka efter parningen. Jag matar dem med broccoli och bottentabletter + att de äter fiskarnas rester. Tänk på att du också ska kunna hitta bra, nya hem eller ha plats själv för snäcklingarna.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          Arbetssätt...