Äppelsnäckor som inte vill para sig + ovälkommna snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idrus

    Äppelsnäckor som inte vill para sig + ovälkommna snäckor

    Hej!

    Jag har 6 stycken äppelsnäckor i mitt akvarium, en köpte jag först som nu har en 6 cm lång "svans, kropp" och de andra är uppe i lite mer än 4 cm. Borde det inte börja avla av sig snart? Jag kan väl inte ha sådan otur att alla är tjejer eller att alla är pojkar? Det kan gå upp på pumpen och lägga ägg (de händer att de är där) och glaset, eller ska man försöka ha i något i akvariet som de vill lägga på, några tips? Jag har 25 c i akvariet och de får mycket mat, även ris och någon grönsak ibland.

    Sedan en till fråga, jag har lyckats få en massa små snäckor i akvariet, det är max någon millimeter och det verkar inte bli större. Äppelsnäckorna äter dem inte och inte heller mina fiskar (tetror, kampfisk och bottenfisk). Jag vill få bort dessa, och de blir bara fler och fler, någon som vet vad för slags snäckor det kan vara, och hur man får bort dem, någon fisk som äter dem kanske? Vill ju dock inte att den attackerar mina äppelsnäckor då...

    JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!
  • fairing28
    • August 2011
    • 10

    #2
    hej
    dom går inte upp på pumpen utan lägger rommen på natte tid och lägger dom på glaset åvanför vattnet

    Kommentar

    • hampusr

      • December 2010
      • 134

      #3
      Äppelsnäckorna sätter helst, precis som fairing28 säger, äggen på akvariets glas så se till att du har en rejäl luftspalt. Mina lägger ägg "i taket" på täckglaset om jag har under 5 cm luftspalt. Sedan kan du höja temperaturen lite till.

      Tyvärr har du ju lite problem eftersom de ovälkomna snäckorna främst är där för att du matar för mycket och matar du för lite vill inte äppelsnäckorna föröka sig... Du bör nog hur som helst mata något mindre och för hand plocka bort så många av de ovälkomna gästerna som möjligt. Ev. använda dig av någon form av snäckfälla.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        annars så kan du skaffa några anatome helena snäckor. dom äter andra snäckor men är för små för att äta äppelsnäckor.

        eller så gör du en enkel snäckfälla av en pet-flaska. ta en halvliters flaska, klipp av toppen på den ca 10 cm ner på halsen, klipp två hack mitt emot varandra på den avklippta flaskdelen på sidan som inte är där man sätter på en kork, sätt den avklippta flaskdelen med korkhålet in i den andra flaskdelen, ta ett gummiband, gör en knut i var ende, sätt fast gummibandets ena knut i det ena hacket på flaskan, dra det under flaskan och upp till det andra hacket, fäst gummibandet där. sen lägger du bara lite mat i flaskan över natten så har du den full av småsnäckor nästa dag

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: flaskfälla.jpg
Visningar: 1
Storlek: 36,5 KB
ID: 2135029 bild

          Kommentar

          • hampusr

            • December 2010
            • 134

            #6
            Fast har man en invasion av "skräpsnäckor" så får man ha en hel armé av Anentome Helena för att de skall sätta i sig dem i takt med att det blir nya. Får du ägg av dina äppelsnäckor lär ju de nykläckta ungarna vara mums för Anentomen också.

            Kommentar

            Arbetssätt...