Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Strössel
    • December 2010
    • 10

    Snäckor

    Hej! funderar lite, lite, lite på att skaffa snäckor som man kan ha i ett litet akvarium eller en STOR guldfisk skål. Har ni några tips på några enkla snäckor. Ska man ha växter till snäckorna vet en som hade en snigel i sitt akvarium till samans med fiskar man den rev ner växterna den liksom klättra upp och satte sig på bladen så de gick av.
    ingenting är omöjligt!





  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    äppelsnäckor? de är enkla.

    du bör ha växter och sköta karet som om det innehöll fiskar

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Ursprungligen postat av Strössel
      Hej! funderar lite, lite, lite på att skaffa snäckor som man kan ha i ett litet akvarium eller en STOR guldfisk skål. Har ni några tips på några enkla snäckor. Ska man ha växter till snäckorna vet en som hade en snigel i sitt akvarium till samans med fiskar man den rev ner växterna den liksom klättra upp och satte sig på bladen så de gick av.
      Vad var det för en dundersnäcka som rev ner växterna?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        #4
        Äppelsnäckor är riktigt roliga och visst klättrar de på växterna som små akrobater, men själv har jag inte haft några problem med växter som går sönder på grund av det.

        Tänk bara på att de gärna smiter så täckglas är att föredra. Själv har jag, innan jag skaffade täckglas, hittat en snäcka ca. två meter från akvariet och med skal som spruckit rejält (dock utan att snäckan fått några men av det). Guldfiskskål är därför kanske inte så lämpligt om man inte gillar att plocka snäckor på golvet när man stiger upp på morgonen...

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          En sak som jag tycker ska tänkas på är att det finns två sorters äppelsniglar, en som är lite mörkare i skalet och gillar att äta upp växter och den vanliga som är ljus i skalet och inte äta växter.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av macke_fisk
            En sak som jag tycker ska tänkas på är att det finns två sorters äppelsniglar, en som är lite mörkare i skalet och gillar att äta upp växter och den vanliga som är ljus i skalet och inte äta växter.
            Det stämmer det du skriver att det finns 2 olika arter av äppelsnäckor varav den ena är en växtätare. Jag tycker dock att det rätt minimal färgskillnad i skalen mellan de bägge arterna.
            Oavsett vilket - förekommer verkligen den växtätande arten i handeln i Sverige? Jag har visserligen haft den själv, men jag hittade den inte i Sverige utan köpte dom i Tyskland.

            Fråga till Strössel. Har du kollat i artregistret på Zoopet - där kan du nämligen söka efter enkla snäckor som passar i mindre akvarier. På några sekunder får du upp en lista på sådana
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Guldancistrus
              • January 2011
              • 261

              #7
              Japp de förekommer i sverige.
              Första gången jag köpte äppelsnäckor så var 2stycken växtätare och de andra två inte (men det visste inte jag eller de i affären...)
              så efter några dagar var akvariet växt fritt!
              Grejen var den att i akvarieaffären trodde de att det var mina guldancistrusar som hade malt i sig alla växterna.
              så jag flyttade ancistrucarna till ett annat akvarie och lade i nya växter.
              Men efter några dagar hade de malt i sig växterna igen...
              då fick jag äntligen lämna tillbaka dem.
              Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

              Kommentar

              • Guldancistrus
                • January 2011
                • 261

                #8
                En bra sida om äppelsnäckor: http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm
                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guldancistrus
                  Japp de förekommer i sverige..
                  Men dom är sannerligen inte vanliga. jag har själv faktiskt också haft dom, men det var fullt avsiktligt jag köpte dom (i Tyskland) för att jag tänkte fota dom - men sen glömde jag det
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Guldancistrus
                    • January 2011
                    • 261

                    #10
                    Det roliga är att de kan bli lika stora som en cola burk, därför ville jag behålla dem men vanliga äppelsnäckor gillar ju att ha växter i akvariet så jag var tvungen att lämna tillbaka dem.
                    Synd eftersom de är så ovanliga.

                    De är så glupska så att en fullstor kan äta up flera risplantor om dygnet.
                    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                    Kommentar

                    • Annaica
                      • February 2006
                      • 1177

                      #11
                      Kan inflika med att mitt 18-liters kar var för litet för en äppelsnäcka. Mängden bajs den släppte ifrån sig gjorde vattnet väldigt dåligt väldigt snabbt. Den fick flytta till ett större kar hos en vän inom 1 vecka.
                      Räkbiten


                      Kommentar

                      Arbetssätt...