Vet ni vad detta är för räka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vet ni vad detta är för räka?

    Jag har haft dessa räkor i ca. 4-6 år (minns inte exakt) och jag tror att det är samma exemplar som jag en gång köpte eftersom jag aldrig har sett några räkyngel i akvariet.
    Jag minns inte vad det var som jag köpte så jag behöver er hjälp för artbestämning.
    En viktig information är att de sin ålder till trots inte är större än de Red Crystal räkor som jag har i samma akvarium. Hade det t.ex. varit amano så skulle de ha varit betydligt större, dessutom tror jag inte heller att jag någonsin har haft amanoräkor i detta akvarium så amano är det definitivt inte (utseendet stämmer inte heller riktigt med dessa även om de liknar varandra).

    Så vad kan det vara?
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som en dåligt tecknad tigerräka,http://www.planetinverts.com/p7hg_im..._Shrimp_fs.jpg...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det ser ut som en dåligt tecknad tigerräka,http://www.planetinverts.com/p7hg_im..._Shrimp_fs.jpg...
      Kan så vara men
      1/ Jag tror inte att jag någonsin har haft några tigerräkor
      2/ Tigerräkor är ju inte så himla svårodlade så man kan ju tycka att jag då borde ha fått en hel del räkyngel genom årens lopp men på de 4-6 år som jag har haft dom har de alltid varit i denna storlek
      3/ Tigerräkor blir ju maximalt 2 år och dessa är sannolikt dubbelt så gamla

      Så det vete sjutton om det är tigerräkor
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hade det inte varit för storleken skulle jag nog satsat en slant på Amanoräkan, jag vet ingen heller på rak arm som skulle kunna artbestämma den. Har du kollat med Micke Håkansson?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Hade det inte varit för storleken skulle jag nog satsat en slant på Amanoräkan, jag vet ingen heller på rak arm som skulle kunna artbestämma den. Har du kollat med Micke Håkansson?
          Får kolla med Micke. Petnym var ju förbi för någon dag sedan och han var också tämligen övertygad om att det inte var någon Amano
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Kan det vara vad som kallas mini Amano florera lite olika rykten om den bla att den skall föröka sig i sötvatten vilket talar emot dina erfarenheter.

            http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=41_98&products _id=376&sessID=bb17c1da92d8e2caf74be9c6a7bcbaa9

            http://www.aquanet.de/AquaLex/Detail.aspx?guid=56654857-b7be-4d1c-9d9a-253119fb6c2a&t=4
            Senast redigerad av lillfrasse; 28 July 2011, 19:26.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Ser ut att vara släkt med Amanon iaf, men någon "äkta" Amano är det inte. Saknar "gräddranden" på ryggen och har inte heller markeringarna på stjärtfenan. Teckningen ser också annorlunda ut, och som du beskriver storleken stämmer det inte heller. Aldrig sett den varianten du har. Kan vara som Lillfrasse är inne på, att det är den som kallas för "mini-Amano". Snackas om den då och då, men jag har hittills aldrig lyckats spåra den till något vettigt. Du kommer inte alls ihåg var du köpte dem? Ville gärna lägga vantarna på sådana!!

              Om du ser honor med rom och de har ett verkligt bra gäng små ägg är det iaf troligt att larverna behöver saltvatten. Att du aldrig sett yngel talar också för saltvattensteorin. Åldern på dem var häftigt, Amanon lever också länge (nio år är bekräftat). Tippar iaf att släktet är Caridina, men längre än så vågar jag mig inte.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                den har ju röda ögon också. har inte amano svarta??

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Amanons ögon anser jag ligger åt ett brunaktigt håll. Beror lite på ljuset vilken färg som framkommer. Tror Kjell har fotat med blixt, så ögonen på Kjells räkor är nog inte lika ljusa i verkligheten. Tycker inte skillnaden är särdeles stor. Kjells räkor har dock många likheter med Amanon, men det är för mycket som skiljer ändå. Ville gärna lägga vantarna på ett gäng sådana.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    dom är helt klart snygga
                    gillar att dom är lite blåaktiga på huvudet. har dom den oranga strimman längst ut på stjärten i värkligheten?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      så ögonen på Kjells räkor är nog inte lika ljusa i verkligheten
                      lite blåaktiga på huvudet
                      den oranga strimman längst ut på stjärten i värkligheten?
                      Ett foto förvränger ju alltid och gör också vissa "kännetecken" betydligt tydligare. Detta dels eftersom blixten förvränger lite och dels för att räkan på fotot är så oerhört mycket större.

                      Ingen av dessa tre saker skulle jag vilja påstå är något som man lägger märke till om man tittar på räkorna i akvariet, kanske skulle man istället kolla på dom med ett rejält förstoringsglas då skulle man kanske se det betydligt tydligare.
                      Dock om man specidikt koncentrerar sig på de 3 sakerna så kan man i alla fall i vissa vinklar se antydningar till att alla 3 sakerna stämmer. Dock med undantag för att ögonen IRL är mörkare än på fototna
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Den var lustig. Teckningen påminner om amano-räka men notera det väldigt korta pannhornet - det är knappast en amano.

                        Den här påminner en del om Kjells räkor, men full pott är det inte.

                        Mini-amanon ser rätt annorlunda ut.

                        Man skulle väl kunna tänka sig att det är en steril hybrid eller en "utklyvning" ur Kjells andra räkor (mycket av det som säljs verkar vara hybrider och genetiskt instabila odlingsformer) men det kanske troligaste är väl att det är nån förorening som kommit med vildfångade räkor.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • J.Milton
                          • January 2010
                          • 674

                          #13
                          Nån variant av denna? Mountainshrimp.
                          Finns vissa likheter iaf.
                          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                          Blogg+Galleri

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Man skulle väl kunna tänka sig att det är en steril hybrid eller en "utklyvning" ur Kjells andra räkor (mycket av det som säljs verkar vara hybrider och genetiskt instabila odlingsformer) men det kanske troligaste är väl att det är nån förorening som kommit med vildfångade räkor.
                            Det är nog den enda räkarten som jag har haft i detta akvarium (bortsett från att jag för några veckor sedan släppte ner några Crystal Red i det akvariet) och jag har som sagt under årens lopp inte sett till några yngel i akvariet så här har i alla fall inte hybridiseringen ägt rum.
                            Dom är ju sannolikt inköpta i Tyskland och det i en period där räkor var relativt nya i handeln och i uppstarten av räkboomen så var det väl inte så vanligt med avelsformer så det vete sjutton. Men som sagt, jag vet definitivt inte.

                            En lite lustig sak är faktiskt också att de under alla år varit väldigt tillbakadragna och de akvariet som de går i är ju fullsmockat med växter och därför har jag under årens lopp bara sett kanske en av dom (nebart vuxna exemplar) i all hast en gång i månaden. Det har till och med varit så att jag har trott att de dött ut. Lillfrasse och anso som skrivit i denna tråd har ju t.ex. varit här många gånger och kollat på akvariet men ni har nog aldrig sett dessa räkor i detta akvarium.

                            Så plötsligt när ansjo var här och hämtade några av mina akvarier så fick jag ett gäng med Crystal Red över och släppte ner dom i akvariet och helt plötsligt så blev dessa räkor väldigt aktiva och nu ser jag dom nästan hela tiden - som mest har jag sett 5 st samtidigt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Annaica
                              • February 2006
                              • 1177

                              #15
                              Min vän har liknande räkor... hennes är från början körsbärsräkor som totalt ändrat färg!
                              Räkbiten


                              Kommentar

                              Arbetssätt...