Sökes: Räkor för kallt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    Sökes: Räkor för kallt vatten!

    Alla ni räkfantaster och intresserade där ute, snälla hjälp oss!

    Som rubriken då lyder, vi är på jakt efter en räksort som klarar av kallt vatten, karet kommer hålla en temp på ~16-18c året om.

    Finns det några sorter som TRIVS i detta?

    Hoppas verkligen någon vet, frågat på redbee tidigare utan framgång

    Mvh,
    Ilon
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    I närmaste hav hittar du tångräkor och en del andra sorter som trivs utmärkt vid den temperaturen (men helst inte varmare). Det är enkelt att fånga ett gäng och de kan bli långlivade och även föröka sig. Dock så pratar vi då salt eller i vart fall bräckt vatten och var det inte det du tänkt dig så är det ju en annan sak.

    Det går dock med annat också, faktiskt väldigt mycket av vanliga akvarieräkor klarar kallare vatten galant. Körsbärs och amanoräkor fixar utan problem den temperatur du tänkt dig, det finns folk som hållit dem långt kallare än så. Givetvis så får man ta det lite försiktigt med omställningen bara, även om de i och för sig klarar 15 grader så innebär inte det att det går väl att skicka dem direkt från 25 till 15-
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • ilon
      • June 2011
      • 70

      #3
      Förlåt att jag var lite otydlig, det är sötvatten i tanken.

      Körsbärsräkor vore ju trevligt om dom klarade det, vet du någon som haft i den temperaturen och faktiskt fått dem att föröka sig också?
      Helst vill man ju att dom ska trivas i denna temperatur så att dom faktiskt förökar sig, annars sitter man tillslut där med 3 räkor kvar

      Självklart tar man det lungt med invänjning, får väl sätta dem i ett kar och vänja in dem innan man släpper i dem där de ska vara.

      Tack för svaret Bygert!
      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

      Kommentar

      • ilon
        • June 2011
        • 70

        #4
        Såg nu på redbee att körsbärsräkor faktiskt sägs vilja ha 10-30c, det är ju väldigt generöst..
        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Vilken kinesräka som helst, t.ex. körsbärsräka. Amanoräka funkar säkert också.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Många av de helt sötvattenslevande räkorna i hobbyn (Crystals, Körsbär, Whitepearl, Bees mfl) är dels subtropiska och dels ofta förekommande i kyligare bäckar där de finns i naturen (vad jag sett från reportage). Välj någon lite enklare som körsbär, whitepearl eller "den äkta" beeshrimp och de kommer både att trivas bättre och förmodligen också föröka sig bättre i den temp du tänkt dig. De första Amanos jag köpte fick jag fatt i nere i Tyskland, de hölls bredvid dammfiskarna (utomhus), tippar temp runt 15 grader.

            Några jag avråder ifrån är varianter på Tigerräkan, de verkar trivas med lite högre temp. Sulawesi går helt bort, de behöver varmare för att ens överleva.

            Nå, väljer du någon av de enklare som jag nämnt ovan kommer du lyckas bra, helt övertygad om det. Tänk bara på det som Bygert skriver ovan - dumpa inte ned dem från 25 till 18 grader rakt av. Långsam tillvänjning så funkar det finfint.
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 July 2011, 08:37.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...