Kräftyngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingvald67
    • July 2011
    • 11

    Kräftyngel...

    Jag har ett 120l akvarium och tänkte ha flodkräftor i det och jag vill gärna ha kräftungar och undrar man får tag på det??? går det att fånga kräfthonorna någon viss tid på året då dom bär runt på äggen och i sånnafall hur ser man det??
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    I princip som för signalkräftor
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Som ovan - fånga på hösten. Rommen syns som en stor klump under bakkroppen. Rekommenderar enbart en enda hona, de slaktar varandra lätt. Täckglas med tyngd på, det är starka expertrymmare vi pratar om (kan lyfta täckglas själva). Kul om du får fatt i hona med rom, försök undvika att lyfta den över vatten - misstänker att det kan påverka rommen. Ytterligare rekommendation om du får yngel - otroligt, väldigt många, mer än du tänker, med gömställen. Bäst är grottor med enbart EN ingång. Det är slaktare vi pratar om, de käkar lätt upp varandra vid skalömsning. En grotta i lagom storlek med enbart en enda ingång kan minska slaktandet en del. Tippar på att du enbart får en enda kvar till sist ändå!! *s*
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • ingvald67
        • July 2011
        • 11

        #4
        Tack för hjälpen kommer nog att hjälpa.... men kom gärna med flera tips...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Tänk på att otillåten kräftfångst är ett utmärkt sätt att bli lynchad. Kolla vad som gäller på aktuell plats, i stort är det bara i Vättern det finns möjlighet till kräftfiske för allmänhet, i andra vatten hör kräftfisket till markägare. Tar du kontakt borde det knappast vara omöjligt att få köpa nån enstaka till akvarium.

          Med tanke på smittspridning får kräftor absolut inte släppas ut. Eventuella yngel i akvarium får alltså inte sättas ut, det är synnerligen straffbart. Det finns också regler om kokning av redskap mm.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • ingvald67
            • July 2011
            • 11

            #6
            mm jag vet synd med kräftpesten har faktiskt massa flodkräftor 10m i från huset i en liten å. brukar mata dom + att jag har lagt ner tegelpannor som dom kan bo under.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              fast jag tycker nog att ett 120 L akvarium är väl litet för att dra upp kräftyngel i
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Ett på 120liter räcker i början men behövs gott om gömställen. Lättare att hålla rent på botten i större då man kan ha lite öppet mellan gömställena. Har man plats nog bra att börja dela upp ynglen om det börjar bli skillnad i strl. Såna där elrör och liknande är brar att såga av i olika länder och lätta att göra rena oxå. Limma ihop rör så dom inte åker omkring och lättare att göra rena än att plocka upp ett och ett är bra oxå. Kolla och ta bort så inga vassa kanter på rör oxå säkrast
                Bifogade filer
                Senast redigerad av eriahl; 19 July 2011, 13:05.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • DAHLBERG
                  • September 2008
                  • 1598

                  #9
                  Använd grovkornigt grus så får ynglen massor med grottor överallt Iofs svårare att slamsuga :/
                  DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                  750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                  540 liter kulfisk - T. lineatus
                  120 liter salt - Koraller och fisk

                  Kommentar

                  • ingvald67
                    • July 2011
                    • 11

                    #10
                    tack alla...

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Själv föredrar jag finkornigt. Lättare att hålla rent från matrester och upptäcker ev döda kräftor.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...