Okänd innevånare...ohyra? Kräftdjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    Okänd innevånare...ohyra? Kräftdjur?

    Jag har nylien startat upp ett akvarium och har några fiskar och snäckor i det nu. allt är fint osv. Men så en dag när jag satt nära rutan för att iakta en snäcka så ser jag något hoppa till. Små vita riskorn (men mycket mycket mindre) som hackigt men snabbt kilar omkring över glaset och ibland tar ut svängarna i vattnet. Först var de bara som riskorn för blotta ögat och någon sa att det nog är infusorier.

    Idag såg jag att de växt lite, nu kan jag se antenner och en svans, på vissa har de även rätt stora (i förhållande till kroppen) paddlar på bakdelen. Har ritat en bild som man kan se här.

    Vad är detta, är det infusorier? Ohyra? Nån typ av kräftdjur? Ofarligt? Farligt? Yngelfoder?
    Försökt googla för att hitta bilder men det är svårt när man inte vet var man ska börja. Det är inte vattenloppor/"vattenlöss" iallafall.

    Tacksam för svar!
    Nothing fancy, no tricks...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bilden och beskrivningen är omisskännlig: det är hoppkräftor, "cyclops". De arter som är vanliga i akvarium är förmodligen allätare som äter alger, döda växtdelar, överbliven fiskmat...

    De kan nog betraktas som helt ofarliga.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #3
      Ja men se, där är de ju Men får de paddlar också`? (nvm såg nu på bilder att de har paddlar)
      Tack för ditt svar! Obehagligt när man inte vet vad man fått med sig ner i akvariet men om de äter alger osv är de mer än välkomna. Antar att de blir föda åt ev framtida yngel så småningom.

      De ser exakt ut såhär.

      Tack! ^_^

      Nu kikar jag lite närmre (var i jakt på hoppstjärtarna) då ser jag något som kravlar sig fram. Den minsta är nästan lika tjock och stor som hoppstjärtarna men det är någogn typ av mask/igel i sin rörelse- fann en längre, lite tunnare, som absolut var en mask på någon mm. Vita/genomskinlig aktigt som kryper utmed glaset med något som liknar en skalle.
      Senast redigerad av Gur4m1; 12 July 2011, 08:42.
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Hoppkräftorna simmar med antennerna som sitter längst fram. De där paddlarna, det är äggsäckar.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det andra är plattmaskar. Brukar vara smaskens för fiskarna.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...