Äppelsnäckans livscykel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Äppelsnäckans livscykel

    Har lite funderingar kring äppelsnäckan. Har några stycken själv och för tillfället är jag rädd att en av dem, den största, är död? Hur länge lever de? Den befarade äppelsnäckan har inte rört sig på ca två dygn... Inte vad jag vet i alla fall... Måste de inte upp till ytan ibland? Vad dör de av, om den nu är död? Har bara endlers och crystalräkor i samma kar..

    Tacksam för alla tips och vetenskaper kring äppelsnäckan
    //Kristina
    260L, 25L
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    De kan gå i dvala ett litet tag men för att vara säker så lyft upp den och lukta på den. Du lär märka om det är död för då luktar den urk...
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Den luktar inte urk =)

      Men hur länge lever de? När blir de "könsmogna"? Vad finns det för "faror"?
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        De brukar leva omkring ett år eller så. De blir könsmogna när de ungefär är lite större än en tumnagel. Faror är så klar snäckätande fiskar, som t ex botior. Ett surt vatten och/eller ingen tillgång till kalk gör att skalen eroderar. De är väldigt känsliga för gifter i vattnet, som t ex koppar. Har man kopparrör i huset, bör man använda vattenberedningsmedel. Koppar är också ofta en beståndsdel i fiskmediciner.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...