när blir körsbärsräkorna röda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    när blir körsbärsräkorna röda?

    mina körsbärsräkor fick för ca 2 månader sedan räklingar. räklingarna har varit helt genomskinliga tills för ca 2 veckor sedan då dom började få små oranga fläckar. nu är nästan alla helt morotsfärgade.
    när blir dom helt röda? föräldrarna är helt djupröda så jag tycker det är konstigt att räklingarna inte har blivit röda än.

    räklingarna är ca 1,25-2 cm stora.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bara för att föräldrarna har bra färg på så är det ingenting som säger att avkomman kommer att få det, men chansen är större. För att behålla den röda färgen så mycket som möjligt är det urvalsodling som gäller, så flytta ut de individerna som är dåligt färgade till ett annat kar. Är de 2 cm stora så bör de ha färgat ut ganska ordentligt, så flytta dem till ett annat kar så ser du senare vilka du kan flytta tillbaka igen.
    Men tänk även på att hanar ofta är sämre färgade än honor, och några hanar är bra att ha i en räkgrupp...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      ja då väntar jag och ser. dom största är helt klart dom rödaste medan dom andra är mer rödfläckiga eller morotsfärgade. vissa av dom minsta är helt glasfärgade.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Som sagt, behåll dom som är rödast och ta bort resten. För tillslut när dom dåligt färgade växt upp och börjar para sig så kommer till slut alla individer i karet att få lite taskig färg.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          nu har många blivit knall röda. några är fortfarande fläckiga så jag funderar på att ta bort dom..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är troligen hannarna, så tar du bort dessa kan det innebära sämre förökningstakt...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ok. visste att det var något kön som blev rödare men hade glömmt vilket.

              Kommentar

              Arbetssätt...