äppelsnäckor - två frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    äppelsnäckor - två frågor

    hej!

    har två frågor ang. äppelsnäckor...

    - hur får man bort alger från deras skal? känns nog inte så trevligt att sitta där med ett rakblad på de, eller?

    - när de lägger ägg, ungefär hur många små snäckor kläcks det och hur lång tid tar det?
    YellowFish

  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    #2
    Kan algerna skada snäckorna på något sätt?
    YellowFish

    Kommentar

    • Guldancistrus
      • January 2011
      • 261

      #3
      Ursprungligen postat av YellowFish
      Kan algerna skada snäckorna på något sätt?
      Tror inte det.
      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

      Kommentar

      • Guldancistrus
        • January 2011
        • 261

        #4
        Ursprungligen postat av YellowFish
        hej!

        har två frågor ang. äppelsnäckor...

        - hur får man bort alger från deras skal? känns nog inte så trevligt att sitta där med ett rakblad på de, eller?

        - när de lägger ägg, ungefär hur många små snäckor kläcks det och hur lång tid tar det?
        1. det kan du nog strunta i!

        2. tror att ganska många kläcks.
        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det tar ungefär tre veckor innan kokongen kläcks och hur många det blir beror på hur duktig hannen är att befrukta äggen. Det blir fler efter hand. Men du kan lysa på kokongen och se hur många som är mörka så vet du på ett ungefär.
          Alger på skalen kommer de små nya snäckorna att tugga i sig och gör de inte det så får du låta algerna vara. Alger hör hemma i vattenmiljö, man kan aldrig få ett fullkomligt algfritt akvarium, och det är väl inget att sträva efter heller.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            gillar man inte hur snäckorna ser ut med alger, så kan man ta upp snäckorna och skrubba av med typ en tvättsvamp,
            men det är ganska onödigt.
            Det är liksom bara för syns skull... det gör varken till eller från för snäckan om den har alger eller ej.

            Viktig är att tvättsvampen är ren och oanvänd (inga diskmedelsrester på)
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            Arbetssätt...