Försvunnen äppelsnäcka...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paja1986
    • February 2011
    • 6

    Försvunnen äppelsnäcka...

    Tja allihopa ,

    Jag har en fråga angående äppelsnäckor. Jag hade en lysgul som nu verkar vara helt försvunnen ,
    jag har ingen aning vart den kan ha tagit vägen , har tagit upp alla rötter och allt annat för att se att den är inte där liksom , men nee den går inte att hitta alls i akvariet som är 54 l.

    Nu undrar jag om någon varit med om nåt liknande och som kan ge förslag var man ska leta. Jag har kollat runt akvariet och så , hittar ingenting. Med snäckan har jag 11 tetror 1 kampis och 10 st red cherry..

    Kan det vara så att de käkat upp den ? Men skalet borde de ändå inte hinna äta upp över en natt?

    Aja alla råd är välkomna
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Leta i rummet.. Har för mig att jag har läst att dom kan rymma om det finns utrymme till det..

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      klättrat ut...dom kan ta sej relativt långt... men i den torra luften som vi har i våra rum så överlever den inte länge.
      Om du har fin sand i akvariet så kan den gräva ner sej...inte jättevanligt, men det händer... den kan även sitta på täckglaset eller under ramen.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • paja1986
        • February 2011
        • 6

        #4
        ja har letat överallt i rummet iaf ... sen har jag lock över så den ska inte kunna smita på så sätt , att den har grävt ner sig kanske är orsaken
        men den måste väl komma upp till ytan för att andas? jag har ganska finkornigt sant så ska försöka leta där imorgon..

        tack för tipsen

        Kommentar

        • Guldancistrus
          • January 2011
          • 261

          #5
          Ursprungligen postat av paja1986
          ja har letat överallt i rummet iaf ... sen har jag lock över så den ska inte kunna smita på så sätt , att den har grävt ner sig kanske är orsaken
          men den måste väl komma upp till ytan för att andas? jag har ganska finkornigt sant så ska försöka leta där imorgon..

          tack för tipsen
          om den har grävt ner sig ligger den antagligen i dvala. och då behöver de inte andas.
          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            eller så är den död... äppelsnäckor har en tendens att gräva ner sej när dom ska dö...
            rensade ut brorsans kar. När vi tog ut sanden var den proppfull med stora tomma snäckskal.
            en död äppelsnäcka kan göra vattnet väldigt otrevligt...
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • paja1986
              • February 2011
              • 6

              #7
              har krafsat runt i sanden o hittar ingenting... men det kan vara så att man missat någon cm... men låt oss säga att den har dött någonstans i sanden , hur kommer det synas på vattnet? var en hel del bubblor på vatten ytan idag...

              Kommentar

              • paja1986
                • February 2011
                • 6

                #8
                Vet ni vad ?

                Jag hitta snigeln under sängen idag !!! 2 veckor sennnnnare , la den först i lite vatten för jag misstänkte att den var död och ville inte förgifta akvariet. Och tur var det för efter 30 min började snigeln röra på sig och nu verkar den frisk och glad i akvariet.

                2 Veckor helt jävla otroligt !!!

                [IMG]file:///D:/temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///D:/temp/moz-screenshot-1.png[/IMG][IMG]file:///D:/temp/moz-screenshot-2.png[/IMG]

                Kommentar

                • Guldancistrus
                  • January 2011
                  • 261

                  #9
                  Helt otroligt fantastiskt!!!!
                  Man brukar säga att de klarar en max en vecka utan vatten men din klarade 2!!!!!!!
                  Äppelsnäckor är riktiga överlevare!!!
                  Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                  Kommentar

                  • Guldancistrus
                    • January 2011
                    • 261

                    #10
                    Men den där länken får du göra om!
                    Man kan inte länka till bilder på hårdisken utan man måste lägga upp dem på en bildsida och sedal länka till den.
                    Här finns lite tips: http://www.zoopet.com/forum/showthre...2&daysprune=-1
                    Senast redigerad av Guldancistrus; 25 April 2011, 09:30.
                    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                    Kommentar

                    Arbetssätt...