Japonica med ägg.. Vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge68
    • March 2011
    • 14

    Japonica med ägg.. Vad ska jag göra?

    Upptäckte en Japonicahona, full med ägg. Äggen är mörka och har kommit fram till att dom måste vara nya. Men funderar över om hur jag bäst ska få dom att överleva. Vet att dom behöver bräckt vatten, men infot jag och min sambo hittat är så "luddiga". Så därför vänder jag mig hit och frågar om hjälp/tips. Fick mkt bra hjälp senast om mina räkor. Så hoppas nån kan ge mig tips nu oxå. Tack på förhand. Mvh Dagge
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Du menar en amano-räka?

    du kan nog glömma det där med att föda upp amano-räkor. de kräver rätt salt vatten o sällan det går bra. min hona går med ägg konstant nästan så det är inte ovanligt.

    bättre att köpa räkor som kan föröka sig i sötvatten. typ körsbär eller nån av crystal-räkorna.

    Kommentar

    • Dagge68
      • March 2011
      • 14

      #3
      Jag har körsbär o white pearl oxå. men tänkte det vore kul o testa japonican.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        har inte hört om nån som lyckats odla amano här. men visst give it a try. men du får nog ha rejält saltat vattetn

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Kolla redbee.se, bra räkforum med mycke duktigt folk!

          Kommentar

          • guineapig
            • April 2003
            • 157

            #6
            Så vitt jag vet så ska, i naturen, "ynglen" kläckas/släppas i sötvatten för att sedan följa med vattnet ut till kusten och bräckt/salt vatten, sedan vandrar de tillbaka när de blivit större. Finns en del lyckade "amatör" odlingar, men det är inte lätt om man läser hur många försök som krävts innan de fått till det.

            sägs leva i 2-3år men jag hade en Hona som dog efter 5!år och en hane som skaffades samtidigt och han lever än, så betydligt mer än 3 år kan jag garantera.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det är många som odlar Amanoräkor runtom i världen, de flesta man köper i affären är odlade. Tyvärr är väl inte intresset lika stort för detta i Sverige, men i tex Tyskland finns det några duktiga räkodlare.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                Här ligger en del info:
                Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                Kolla länkarna för odling. Inte lätt, men inte helt omöjligt heller. Här på forumet finns minst två som har klarat av det, även om det var många år sedan. Jag börjar bli sugen på att göra om det, får se vart det landar. Idag finns så otroligt mycket mer klockrena tips som inte fanns för drygt 10 år sedan.

                Amanon hör till de räkor som kan leva länge. Det finns bekräftat upp till nio år. Personligen har jag haft Amanos som blivit fem år.

                Hilsen,

                /P
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • Dagge68
                  • March 2011
                  • 14

                  #9
                  Jag har iaf bestämt mig för att försöka. Jag kollade en länk jag fick, och tänkte: Låter inte så invecklat. Så nu blir det o skaffa en 10 l glasburk som jag ska fylla med bräcktvatten. En massa bra uträkningsprogram fanns o få tillgång till. Jag kommer berätta va som händer under tiden. Kan ju va kul o se om man lyckas. Jag jobbar mest hemifrån så jag kan ha full koll ca 17-18t/dygn.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Meddela gärna löpande hur det går...och ett stort lycka till!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...