Äppelsnäckorna sitter bara still!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrippe
    • September 2010
    • 214

    Äppelsnäckorna sitter bara still!

    Hej! Skaffade för drygt två veckor sen två äppelsnäckor som städhjälp i ett akvarium som vart igång i 5-6 veckor men snäckorna bara sitter still. Dem rör sig knappt. Den ena har suttit på samma ställe i 4 dagar och den andra i två dagar. dom rör sig kanske två gånger i veckan om ens det. men när dom rör sig så är det kanske 20 cm eller om jag har tur ett varv i karet och sen stannar dem igen.

    Alla värden är bra tror jag...
    ph 7-7,5
    gh 9-14
    kh ca 6
    nitrit 0 mg/l
    nitrat 5-15 mg/l

    tempen ligger på 25-26 grader

    Vad kan vara fel?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    inget fel alls. de gör så. kan ligga still i en vecka o sen rör de på sig.

    har du fiskar i karet?

    sen är de rätt kvälls aktiva med.

    Kommentar

    • chrippe
      • September 2010
      • 214

      #3
      Nepp inga fiskar. Det ska gå räkor där i sen men har inte skaffat några ännu men ska väl göra det snart

      Kommentar

      • chrippe
        • September 2010
        • 214

        #4
        Okej nu blir jag lite sur och fundersam! Dem sitter fortfarande still men dom är inte döda! Dem stänger sitt lilla lock lite då och då men har det öppen ibland samt att jag har luktat på dem några gånger och dem lukar inget vilket döda snäckor gör har jag hört. Vad är det för fel på dem? Jag har köpt 3 snäckor till nu så dem kan ju inte känna sig ensamma längre. Dem tre som jag köpt ganska nyligen rör på sig och är pigga.

        Nu finns det även fiskar i karet sedan lördag
        Senast redigerad av chrippe; 25 April 2011, 20:28.

        Kommentar

        • chrippe
          • September 2010
          • 214

          #5
          Hallå?

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            det är inget fel på dom.

            Kommentar

            • Guldancistrus
              • January 2011
              • 261

              #7
              Har du testat att mata dem med något? t.e.x kokt broccoli.
              Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

              Kommentar

              • chrippe
                • September 2010
                • 214

                #8
                Japp jag har ju gjort det flera gånger! den ligger precis brevid dem men dem rör den inte!

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Ruttna grejer luktar rätt illa, men de ruttnar inte förrän de är döda. Drar de ihop sig så är de inte döda än.
                  Dina två första äpplen vill helt enkelt inte röra sig och då är det bara att vänta. Förr eller senare så gör de det ena eller andra-dör eller rör sig.
                  Snäckor har inte ett utvecklat känsloliv och kan inte känna sig 'ensamma' eller glada för en 'kompis'. De har bara behov av varandra när de vill para sig. Annars är de snarare konkurrenter om maten. Man ska inte pådyvla djur mänskliga känslor och beteenden.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • chrippe
                    • September 2010
                    • 214

                    #10
                    Okej då får jag väl fortsätta att vänta och hoppas på att dom rör sig snart... Jag läste att om man bara har 1-2 äppelsnäckor så kan de känna sig ensam och att skaffa några till kan få fart på dem och det var därför jag skaffade några till och för att algerna behövde bli uppätna

                    Kommentar

                    • vitter
                      • August 2010
                      • 219

                      #11
                      Har också löst och hört att äpplen ska vara "flockdjur" och trivas med att vara fler än 3, men precis som Mumin är jag själv rätt skeptisk till att de är utvecklade nog att ha ett socialt samliv alls. Nog för att de älskar att "kramas", men mer än det har jag inte märkt att de söker varandras sällskap.

                      Rör de sig öht inte kommer de förr eller senare drunkna och dö, men isf är det mest troligt nåt fel på dem. Jag skulle tro att de bara behöver vänja sig vid det nya. Se till att det finns mat så kommer de nog krypande när de blir hungriga.

                      Kommentar

                      • chrippe
                        • September 2010
                        • 214

                        #12
                        Nu har alla förutom två eventuellt en dött! Ser bara en i karet och hittar inte den andra så eventuellt lever en men d en sitter också bara still så den lär väl dö den snart med!!! Vad är det för fel på mitt vatten?

                        Kommentar

                        • vitter
                          • August 2010
                          • 219

                          #13
                          Har de fått ordentligt med mat? Finns det fiskar i karet som de kan känna sig hotade av? När jag hade en dvärgkulfisk med mina rörde de sig aldrig innan jag flyttade den till ett annat kar. Finns det någon luftspalt i karet så de kommer upp och kan andas?

                          Kommentar

                          • chrippe
                            • September 2010
                            • 214

                            #14
                            Japp mat fick de! Broccoli och skalade gröna ärtor. Det går 10 st dvärgsboraras där i som är drygt 1 cm stora så nja hotade av dem tror jag inte... och ja dem hade en luft spallt

                            Kommentar

                            • vitter
                              • August 2010
                              • 219

                              #15
                              Nej, med så små fiskar är mina ute och viftar med spröten mest hela tiden, så det ska nog inte vara nån fara med det.

                              Skulle väl tro att de kanske haft någon sjukdom/skada eller annat dolt fel, eller om det var nåt i vattnet de inte klarade, typ koppar. Vattenberedningsmedel brukar vara behövligt för att snäckorna inte ska ta skada av koppar i vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...