Red crystal räka, ny köpta frågor till experterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    Red crystal räka, ny köpta frågor till experterna!

    Hej!

    Jag köpte 5 st Red crystal räkor och har inte sätt dom på 2 dagar! tror det är normalt? Dom i affären sa att det va okej att ha dom med mina neoner, rödmunar, 2 malar som jag inte kan namnet på och svärdbärare! Vill bara veta att jag inte blev lurad vad gäller att det va okej att ha dom med dom fiskarna jag har?

    Tacksam för svar!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om de inte har blivit uppätna så gömmer de sig för fiskarna, med det sällskapet så lär du tyvärr inte se räkorna så ofta. Skulle de sedan få räklingar så ska du heller inte förvänta dig att dessa överlever någon längre tid, så ett eget kar för räkorna är nog nästa projekt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      Tack för svaret då vet man det lite svårt att skaffa ett nytt kar när sambon inte tillåter, bor ju inte så jätte stort men jag får väll bara komma hem en dag med ett nytt kar!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Eller ge det till honom som present...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • eliyao
          • April 2011
          • 558

          #5
          Henne

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ok, då är det ännu lättare!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • guineapig
              • April 2003
              • 157

              #7
              Mina räkor brukar ömsa skal när man flyttar dem mellan akvarier och då blir de extra skygga, de kommer nog fram snart nog.

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                Det här blir spennende! har en kännsla att svärdbärarna har ätit dom dock men man vet ju aldrig

                Kommentar

                • Midde
                  • August 2008
                  • 250

                  #9
                  Ursprungligen postat av guineapig
                  Mina räkor brukar ömsa skal när man flyttar dem mellan akvarier och då blir de extra skygga, de kommer nog fram snart nog.
                  Med de fiskarna - iaf svärdbärare - rödmunnar vet jag inte vad det är - kommer de nog alltid att behöva hålla sig gömda tyvärr. Det kan funka att de vågar vara framme o aktiva med mycket små, fredliga fiskar. Men fiskarna måste vara så små att de inte kan äta räkorna. Tråkigt att du fick fel råd - både för dig och räkorna
                  Det är fult att inte ha akvarium

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    mm räkor är experter på att gömma sig.

                    har också fått den erfarenheten att om man har fiskar i karet så gömmer de sig, men får de vara själva så är de ute väldigt mycket

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Om det bara är platsbrist det handlar om för ett nytt kar, så är ju en liten kub ca 30 liter perfekt för lite crystal , typ aquael´s shrimpset
                      Faktiskt lite sugen på ett sånt själv, just för att dom tar så lite plats
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • Jina
                        • August 2009
                        • 182

                        #12
                        Ett litet 30l kan du nog klämma in

                        Mitt räkkar (tillkommit mer växter nu) http://i137.photobucket.com/albums/q...Picture2-8.png

                        Kommentar

                        • eliyao
                          • April 2011
                          • 558

                          #13
                          Ja, jag tror att jag så småning om kommer skaffa en liten kub eller nått men inte just nu då jag inte har pengar och att min tjej inte tillåter jag tycker räkor är väldigt roliga, i affären hade dom ca 100 st i ett litet kar med massa mossa och rötter och det va väldigt underhållande att kolla på dem faktist. Tack för alla svar! trisst att man aldrig nästan kan lita på zoo butiker. MVH Elias

                          Kommentar

                          • J.Milton
                            • January 2010
                            • 674

                            #14
                            Är ett dilemma det där med kunskapen/viljan i zoo butiker, å ena sidan vill dom hjälpa kunden, och å andra sidan vill dom sälja grejer.
                            Är man osäker är det bättre att slänga ut en fråga på zoopet, finns många "experter" här och om jag förstått rätt även folk som tidigare bedrivit fisk handel, men dom har inte till uppgift att sälja nått, så oftast får man ju ett mer ärligt och bättre svar.
                            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                            Blogg+Galleri

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Men även här får man ofta sålla bland svaren...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...