Mina red cherry samt white pearl dog plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge68
    • March 2011
    • 14

    Mina red cherry samt white pearl dog plötsligt

    Mina red cherry och white pearl räkor dog helt plötsligt. Dom har levt lyckliga i 1 månad, men idag som var det stopp. Sitter o funderar på om det kan vara vattenpesten som jag köpte idag som är orsaken. Är det någon som vet nåt om dom passar ihop eller inte. Fick lite mkt alger i akvariet så därför ville jag ha vattenpesten. Men nu känns det som att det är mitt fel. Vet nån nått?? Snälla, isf hjälp
  • >Valkyria<
    • March 2011
    • 8

    #2
    hände samma sak för mig för ett par år sedan. har ingen aning av vad som hände

    Kommentar

    • Dagge68
      • March 2011
      • 14

      #3
      Jag fattar det inte. Jag bytte vatten snabbt, behöll räkorna i ett glas. O vips så börja några röra på sig. Har släppt dom i akvariet igen, med nytt vatten och utan vattenpesten. 1 av siamesisk algätare vi oxå köpte dog... Ska åka dit o kräva ersättning, då vi sa att vi skulle ha dom i räkburken. Lite synd när man ser white pearl honor fulla med ägg, bara försvinner, samt dom 2 montezumae vi hade sen tidigare.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vänta nu!?

        du bytte vatten o höll räkorna i ett glas?!"?! hur mycket vatten byter du egentligen=?
        30% ska du byta.

        Kommentar

        • Dagge68
          • March 2011
          • 14

          #5
          Då jag räkna med att det var vattenpesten som ställde till det så bytte jag ut ca 60%. Vattnet jag la räkorna i kom från akvariet med fiskar. Där piggna dom tydligen till. Med Japonican klarade sig ser det ut som.
          Senast redigerad av Dagge68; 01 April 2011, 21:02. Anledning: glömde 1 sort

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Testade du vattnet? Har karet bara varit igång kan det röra sig om nitritförgiftning.

            Kommentar

            • Dagge68
              • March 2011
              • 14

              #7
              Nej, jag har haft karet igång i 1 mnds tid. Räkor samt yngel från det störra akvariet har levt där o haft en stillsam tillvaro. Men efter vattenpesten las i så började allt. Ca 3 tim efter vi plantera vattenpesten tills vi upptäckte va som hänt.

              Kommentar

              • Dagge68
                • March 2011
                • 14

                #8
                här är en länk till jag jag tänkte ska bygga på.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  får man ha kräftor i akvarium isverige ???

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    lite luddig text men känns inte lagligt iaf



                    saxat därifrån
                    Gällande lagstiftning hämtad från Artskyddsförordning (1998:179)

                    Förbud mot införsel, förvaring och transport av levande sötvattenskräftor
                    11 a § Det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier. Förordning (2003:434).
                    11 b § Det är förbjudet att förvara och att transportera levande sötvattenskräftor av arter inom familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae. Förbudet gäller kräftornas alla levnadsstadier.
                    Förbudet gäller inte flodkräftor (Astacus astacus) eller signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) som fångats eller odlats i Sverige. Förordning (2003:434).
                    Viktig information om sötvattenskräftor.
                    I Sverige råder det totalförbud (se nedan) för att såväl införa som att förvara (såväl i damm som i akvarium) alla sorters sötvattenskräftor med undantag för flodkräftan (Astacus astacus) samt signalkräftan (Pacifastacus leniusculus).
                    Det finns två anledningar till denna lagstiftning:
                    1/ Risken för att smitta sprids från de importerade kräftorna till de ”inhemska”.
                    2/ Risken för att de nya arterna skall komma ut i naturen ock konkurrera ut de ”inhemska”.
                    Vad gäller de ”amerikanska” kräftarterna finns det helt klart en sådan risk, men däremot är nog risken minimal (om den ens existerar) vad gäller de tropiska kräftarterna. Inte desto mindre så inbegriper alltså lagstiftningen idag även dessa och att bryta mot dessa lagar är straffbart och ger höga böter.
                    Sammanfattningsvis – det råder idag i Sverige förbud på att hålla alla kräftarter (med undantag för flod- och signalkräftan).

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      det ni kallar japonica kalls för amano-räka i akvariesvängen. de kan inte få räklingar i sötvatten utan kräver saltvatten för det.

                      de har oxå en tendes till att käka upp andra räkors ägg så bli inte förvånad om ni inte får några räklingar på era RC o WP.

                      Kommentar

                      • >Valkyria<
                        • March 2011
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        får man ha kräftor i akvarium isverige ???
                        *suck* det är inte förjudet med RÄKOR i sverige eftersom de definitivt inte kan klara sig i svenska vatten. har själv haft flera olagliga kräftor och tro mig. det är skillnad på räkor och kräftor.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ja exakt o om du läser så har de Cambarella Montezumae i sitt kar. och det är en KRÄFTA från mexico.

                          jag har själv räkor så sucka minsann inte innan du vet vem du talar till.

                          som en okänd robinsson-deltagare sa. "de tår du trampar på idag kan vara i förbindelse med den röv du måste slicka imorgon"

                          Kommentar

                          • guineapig
                            • April 2003
                            • 157

                            #14
                            Hur stort akvarium har du räkorna i? Vattenpesten, kom den i en kruka? isåfall, tog du bort den innan du planterade den? krukorna kan vara proppade med växtnäring ( en hel del metaller och nitrat som räkorna inte gillar)

                            Kommentar

                            • >Valkyria<
                              • March 2011
                              • 8

                              #15
                              jag ber om ursäkt jag såg inte det.. men har varit på alldeles för många forum där man blandar ihop räkor och kräftor..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...