Elefantsnäcka mat & sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Elefantsnäcka mat & sällskap

    Hej

    Har idag inhandlad 2 stycken elefantsnäckor. De är lite piloter inom snäckområdet för mig, trivs de och mår bra så ska jag skaffa fler och dessutom ett mer dedikerat kar. De går nu i ett 54 liters kar med svärbärare och platy mix. Hoppas det är okej? I karet finns också ett litet gäng amanoräkor.

    Frågan är utöver sällskapet vad de helst äter och vad man bör ge de? Broccoli? Frusen? Färsk? Förvälld eller inte?

    Stor rot i karet, 15-20 liter VB en gång i veckan. För surt pH?

    (Kör inte med mätutrustning utan luktar och observerar djur samt växter så har inte koll på vattenvärdena tyvärr)

    Feedback om allt är tacksamt.

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr känns inte valet av sällskap som det mest optimala du har. Fiskarna brukar ofta stressa elefanterna med att kolla om de går att käka, och då brukar de inte vara framme så mycket. Räkor funkar oftare bättre, och troligen lever dessa elefantsnäckor och Sulawesiräkor i symbios där de lever i det fria.
    Tempen brukar ligga runt 27-30 grader, kallare så blir de mindre aktiva och även förökningen kan hämmas. Ett pH runt 7,5-8 är att föredra, så allt som drar ner pH:t är en nackdel att ha i karet. De föder en miniatyrkopia ca var 6:e vecka, och någon sällsynt gång tvillingar.
    Jag ger mina grönfoder, har du växter i karet så kommer dessa att bli massakrerade, mne Cryptocoryne ska tydligen funka men de har jag inte testat själv. Mossbollar rör de inte, annars är allt grönt mumma för dem. Mata med grönfoder och algtabletter så kommer de att äta med god aptit!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...