Min räka rymde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Min räka rymde

    Atyopsis moluccensis(solfjädersräka) tror jag är namnet på två av de räkor jag köpte till mitt räkkar. Tror handelsnamnet var Rocky Mountain? I alla fall så är det en större och kraftigare och en lite mindre då =) I morse när jag kom ner tittade jag som vanligt runt i karet för att se att allt såg/ser bra ut. Hittar alla invånare förutom den större solfjädersräkan. Men den har tidigare gömt sig så jag brydde mig inte särskillt. Men, det tog inte lång stund innan jag hittar honom (?)!! Tre meter från akvariet ligger den stackarn på golvet. Inte ett livstecken.. Stackars måste ha hoppat ur (?) akvariet inatt om att finna grönare gräs... men mötte ett värre öde =/

    Hade ingen aning om att de små rackarna hoppar ur! Undrar just hur det är med äppelsnäckan och black crystal räkorna? Måste kanske se till att täcka akvariet med nån bra makrolonbit?
    //Kristina
    260L, 25L
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Dessa räkor är duktiga på att ta sig ur akvariet och framförallt duktiga på att hoppa! Även de mindre räkorna och äppelsnäckor kan ta sig ur akvariet om det finns springor eller öppningar i ljusramper/täckglas för sladdar/slangar.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Ursprungligen postat av C.Ciklid
      Dessa räkor är duktiga på att ta sig ur akvariet och framförallt duktiga på att hoppa! Även de mindre räkorna och äppelsnäckor kan ta sig ur akvariet om det finns springor eller öppningar i ljusramper/täckglas för sladdar/slangar.
      //Camilla

      Aj aj! Då är det till att fixa täcklock då karet är av öppen sort...
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Äppelsnäckor kan dock klara sig utanför vattnet i nån vecka, så det är inte lika mycket panik om de vandrar upp ur karet.

        Själv hade jag ett skrämskott häromveckan då sambon hittade en av våra klogrodor kravlande på vardagsrumsgolvet, intrasslad i dammråttor. Läskigt, men han återhämtade sig utan men, som tur var.

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Den räkan vill ha starkt strömmande vatten och de är fantastiskt duktiga på att smita. De lever i små bergsbäckar. Äggen/larverna åker nerströms för att sen fortsätta utvecklingen i havet. Sen så vandrar de upp i bäckarna igen. Därifrån kommer deras smitteknik. De svälter lätt ihjäl i stillastående vatten då de filtrerar vattnet som åker förbi dom (ställer sig på det stället med starkast ström med huvet uppströms) och äter sen upp det. De är riktigt dåliga på att plocka mat från botten.

          Kommentar

          • YellowFish
            • April 2010
            • 213

            #6
            Vill du ha kvar dina äppelsnäckor under vattnet får du nog skaffa ett lock. Mina brukar till och med sitta i luftspalten på 4-5 cm mellan vattnet och locket :P
            YellowFish

            Kommentar

            • C.Ciklid
              • February 2005
              • 12055

              #7
              Äppelsnäckor läger sina ägg ovanför vattnet så det är inte ovanligt att dessa krälar upp och oftast trillar över akvariets kant om man inte har ett heltäckande akvarium.
              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                En enda gång har det hänt att en äppelsnäcka hamnar utanför karet. Trots inget täckglas.

                De är inte speciellt benägna att 'bara ändå' ta sig ut, utan det är när de kryper upp i luftspalten som risken är de förirrar sig.

                Kommentar

                • hampusr

                  • December 2010
                  • 134

                  #9
                  Sedan jag haft en äppelsnäcka som krossat halva skalet efter en flygtur ut ur akvariet kör jag med täckglas. Den lever och frodas men är inte vacker.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...