Musselmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #31
    Bildas det växtplankton om man använder "hö" metoden?
    Senast redigerad av Guldancistrus; 23 March 2011, 20:35.
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • Guldancistrus
      • January 2011
      • 261

      #32
      Ursprungligen postat av eriahl
      Hur skulle det funka att flytta till ett litetakvarium ett par gånger i månaden med mycket gottit i för dom? Vatten från akvariet dom går i oxå. Kanske bara blir stressade i längden men en tanke som dök upp.
      Kanske att det fungerar.
      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #33
        Det som främst bildas i infusorieodlingar är små djur - flimmerdjur, rotatorier och annat smått och gott. Där bildas dock också växtplankton.

        Du skulle också kunna försöka få till en "grönvattenodling". Jag har för mej att Azur höll på med sådant för ett tag sedan...kanske han kan beskriva sina erfarenheter av det?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Du skulle också kunna försöka få till en "grönvattenodling". Jag har för mej att Azur höll på med sådant för ett tag sedan...kanske han kan beskriva sina erfarenheter av det?
          Jag har försökt flera gånger. Senast ställde jag upp två murarbaljor soligt i trädgården, gödde den ena med konstgödning och den andra med ett lager kogödsel på bottnen av byttan, och fyllde på med brunnsvatten. Byttorna koloniserades under sommaren av slamflugelarver, trollsländelarver, vattenskalbaggar, mygglarver... men det blev aldrig grönvatten, vattnet förblev klart (konstgödning) eller brunt (kogödsel).

          Jag har bara lyckats odla grönvatten en enda gång, och det var när jag fick tag i "startkultur" från ett akvarium som drabbats av grönvatten. Det gick bra att hålla igång den kulturen i PET flaskor med vatten & lite konstgödning.

          Jag misstänker kort sagt att det gäller att få tag i rätt "start-alger".
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Guldancistrus
            • January 2011
            • 261

            #35
            Ursprungligen postat av Azur
            Jag har försökt flera gånger. Senast ställde jag upp två murarbaljor soligt i trädgården, gödde den ena med konstgödning och den andra med ett lager kogödsel på bottnen av byttan, och fyllde på med brunnsvatten. Byttorna koloniserades under sommaren av slamflugelarver, trollsländelarver, vattenskalbaggar, mygglarver... men det blev aldrig grönvatten, vattnet förblev klart (konstgödning) eller brunt (kogödsel).

            Jag har bara lyckats odla grönvatten en enda gång, och det var när jag fick tag i "startkultur" från ett akvarium som drabbats av grönvatten. Det gick bra att hålla igång den kulturen i PET flaskor med vatten & lite konstgödning.

            Jag misstänker kort sagt att det gäller att få tag i rätt "start-alger".
            Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr vart ska jag få tag i startalger??? jag känner nog ingen som har grönvatten. kanske att de har på någon akvarieaffär?
            Jag tänker inte ge upp svävaralgsjakten!!!!!!!!!
            Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #36
              Hehe, de allra flesta vill definitivt inte ha svävalger...

              Men efterlys dem här, så kan kanske någon skicka en flaska till dig. Det händer rätt ofta att någon har sådant trassel med burken...det är bara att jaga i forumet efter det.

              Själv har jag en rätt misslyckad vas med en mangroveplanta i ett fönster som ibland har varit helt gulgrön, troligen på grund av svävalger. I den finns dock också små simmande tingestar som jag har tänkt jag skulle kolla på i mikroskop någongång. Om du vill, kan jag skicka en burk sådant vatten till dig, så kanske du får en startkultur med lite tur.
              Senast redigerad av Jens A.; 24 March 2011, 15:18.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Guldancistrus
                • January 2011
                • 261

                #37
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Hehe, de allra flesta vill definitivt inte ha svävalger...

                Men efterlys dem här, så kan kanske någon skicka en flaska till dig. Det händer rätt ofta att någon har sådant trassel med burken...det är bara att jaga i forumet efter det.

                hur ska jag efterlysa det? man får ju inte annonsera här.
                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #38
                  Du lägger in det under "Annonser".
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • Guldancistrus
                    • January 2011
                    • 261

                    #39
                    Är tyvvär inte guldmedlem.
                    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #40
                      Nåja, jag ska proppa i lite gödning i vasen, så får vi se ifall den börjar blomma upp. Då kan jag skicka en flaska till dig om du skickar adressen i ett pm.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Guldancistrus
                        • January 2011
                        • 261

                        #41
                        har fortfarande inte fått höet så jag funderar på att gå och köpa lite istället.
                        så du har altså svävaralger?
                        måste höra med mamma o pappa innan jag skickar addressen.
                        Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                        Kommentar

                        • Guldancistrus
                          • January 2011
                          • 261

                          #42
                          och förresten kunde jag använda krukväxtnäring?
                          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #43
                            Jag har iallafall haft svävalger i det...vatten har ibland varit helt gulgrönt. Kanske kommer de igång igen om de får mera näring?

                            Jag kan inte svara ifall man kan använda krukväxtnäring, eftersom jag inte vet vad det innehåller.
                            I varje fall behöver du en näring som innehåller både kväve och fosfor utöver de vanliga spårämnena.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Guldancistrus
                              • January 2011
                              • 261

                              #44
                              Tack för alla svar!
                              Projektet fortsätter här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146448
                              Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                              Kommentar

                              • Guldancistrus
                                • January 2011
                                • 261

                                #45
                                Ursprungligen postat av Jens A.
                                Hehe, de allra flesta vill definitivt inte ha svävalger...

                                Men efterlys dem här, så kan kanske någon skicka en flaska till dig. Det händer rätt ofta att någon har sådant trassel med burken...det är bara att jaga i forumet efter det.

                                Själv har jag en rätt misslyckad vas med en mangroveplanta i ett fönster som ibland har varit helt gulgrön, troligen på grund av svävalger. I den finns dock också små simmande tingestar som jag har tänkt jag skulle kolla på i mikroskop någongång. Om du vill, kan jag skicka en burk sådant vatten till dig, så kanske du får en startkultur med lite tur.
                                Oj förlåt missade helt den sista biten i ditt inlägg.
                                Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...