Räkor fastnat o dör - HJÄLP FORT!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Räkor fastnat o dör - HJÄLP FORT!!

    Hjälp!!!! I helgen satte jag i en btn slimline i mina räkkar. I det ena blev det tydligen ett pyttelitet mellanrum mellan kanten och slimlinen så tre räkor har krupit in där och nu kommer de inte ut. De har legat där i två dagar nu och jag får inte ut dem, en av dem ligger och dör nu :-(

    Vad ska jag göra????? Har försökt att lägga små matbitar i den lilla springan men det hjälper inte. Bakgrunden är fastsatt med silicon.
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    finns nog inte så mycket du kan göra.

    tömma o ta bort slimlinen är ju ett alternativ o sen göra om allt igen.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Det går inte att försöka spola ut dem? Ett vattenbyte sen lite tryck mot springan och hålla tummarna.

      Annars är det nog som Hannes säger; inte mycket att göra tyvärr. Dock kan du ju förebygga så att det inte händer igen
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Jag har försökt att med sugrör suga ut dem men det går inte :-( Har tömt ut så mycket vatten att springan de kom in i är precis under vattennivån, men sänker jag mer så kan de ju inte komma ut alls.

        Vet inte hur jag ska göra nu :-( En har kommit ut av sig själv men de andra två totalvägrar och sitter bara kvar där inne.
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Räkor är inte helt osmidiga ovan ytan är min erfarenhet vid håvning. Så jag skulle testa att tömma mer vatten och se om de får fotfäste. Är ju snabbt gjort att fylla i vattnet igen om det inte funkar. Annars går det kanske få in något smalt att peta ut dem med, typ tunn järntråd eller något sånt.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Kanske suga ut dem med hävertslang?
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Har provat att suga men det blir ju inget sug där bakom. Det är så tight, har försökt få ner allt möjligt smalt men inget kommer emellan. Har varit duktig med siliconet....

              Fick ut en av dem med ett sugrör. Den andra fastnade och kunde inte komma loss vare sig själv eller med hjälp av att jag blåste vatten med sugröret. Nu är den död :-( Kan inte få bort den så nu har jag tömt och ska silicona kanterna. Den får bli kvar där, inte mycket att göra antar jag :-(
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              Arbetssätt...