Körsbärsräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Körsbärsräkor

    Hade tänkt skaffa mig ett par körsbärsräkor faktiskt! =) De verkar riktigt coola och har hört att de är bra städare -äter matrester och bajs. är det sant?

    Till 50-60 l akvarium, hur många behövs det?

    Hur är det med deras föröknign? Jag har haft SUPERMYCKET problem med snäckor innan & jag vill verkligen inte att de förökar sig! Det blir ju typ 100 ''barn'' per kull, eller hur?



    Snäckorna tyckte jag var lite läskiga och äckliga, men räkorna ser snälla och fina ut
    YellowFish

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    så farliga är inte räkorna med att föröka sig. o de är ju bra mycket snyggare o charmigare än snäckor,

    varför tycker så många att det är problem att ha snäckor. jag har ca 5-700 malysiska snäckor i min kub. o det är skitbra för de håller tamefasen botten skinande ren. har aldrig slamsugit eller nått. alger o skräp försvinner. kanon!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Har man problem med snäckor matar man oftast för mycket, så prova att dra ner på matmängden. Körsbärsräkor är ena hejjare på att yngla av sig, men jag tycker inte det finns något mycket sötare än räklingar

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0021.jpg
Visningar: 2
Storlek: 104,2 KB
ID: 2129101 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0012.jpg
Visningar: 2
Storlek: 71,3 KB
ID: 2129102

      Här är mina red crystal-räklingar. (Den stora är förstås vuxen)

      Har du räkor med fiskar kommer de dock att vara väldigt skygga, och du kan glömma räklingar om du inte har en maaassa växter/mossa som de kan gömma sig i, annars blir de fiskmat.

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        så farliga är inte räkorna med att föröka sig. o de är ju bra mycket snyggare o charmigare än snäckor,

        varför tycker så många att det är problem att ha snäckor. jag har ca 5-700 malysiska snäckor i min kub. o det är skitbra för de håller tamefasen botten skinande ren. har aldrig slamsugit eller nått. alger o skräp försvinner. kanon!
        5-700 jisses.

        I övrigt, ska du ha det i samma kar som din andra tråd, dvs med kampfiskarna o tetrorna?
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          And hannes did it again. Har nästan hunnit börja sakna det!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av YellowFish
            Hade tänkt skaffa mig ett par körsbärsräkor faktiskt! =) De verkar riktigt coola och har hört att de är bra städare -äter matrester och bajs. är det sant?
            Bajs äter de inte

            Ursprungligen postat av YellowFish
            Till 50-60 l akvarium, hur många behövs det?
            Minst 10 är väl att rekommendera att starta med. Men tänk på att du inte kommer se dom så ofta då de gärna gömmer sig om de hålls tillsammans med fiskar.

            Fiskar har också en tendens att äta räkor... så finns risk att just körsbär inte passar i ditt kar då de kan bli fiskmat. Beror såklart på vilka fiskar du har.

            Ursprungligen postat av YellowFish
            Hur är det med deras föröknign? Jag har haft SUPERMYCKET problem med snäckor innan & jag vill verkligen inte att de förökar sig! Det blir ju typ 100 ''barn'' per kull, eller hur?
            Under rätta förhållanden så förökar de sig gärna och mycket. Men, blir de för många är de lätta att sälja

            Anledning till att du hade mycket snäckor beror nog på att du matar för mycket.
            Räkbiten


            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Ursprungligen postat av YellowFish
              Till 50-60 l akvarium, hur många behövs det?

              Hur är det med deras föröknign? Jag har haft SUPERMYCKET problem med snäckor innan & jag vill verkligen inte att de förökar sig! Det blir ju typ 100 ''barn'' per kull, eller hur?



              Snäckorna tyckte jag var lite läskiga och äckliga, men räkorna ser snälla och fina ut
              Börja med ca: 10-20 stycken. De kan vara rätt skygga och nattaktiva så om man har runt 10 kanske man bara ser en enstaka per dag. De förökar sig inte så fort (fast jag håller mina rätt kallt så det kanske spelar in). De får inte så många ungar som 100 per kull, snarare 20-30 men om du har någon snäll fisk med också kan du nog få bukt med det också... Om man har för många går de ju att sälja eller lägga i ett kar med större fiskar. Jag har mina med galaxy rasboras och kardinaltetror. Om du har för vilda fiskar kan de skrämma dem en del och förstora så blir räkorna mat.
              Du behöver definitivt inte ett så stort akvarium - även om de inte är fel - men för att få liv i akvariet så kan några trevliga fiskar vara kul.
              Lycka till!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av Miliimli
                And hannes did it again. Har nästan hunnit börja sakna det!

                hihihi...

                Kommentar

                • YellowFish
                  • April 2010
                  • 213

                  #9
                  Japp jag har tänkt att ha de i det andra akvariumet.
                  Tvekar lite där hihi ;-) Att de förökar sig så mycket... Akvariumet är ju inte så stort, (50-60l), och jag vill nog inte ha så mng små räklingar :P
                  Snäckorna är borta nu :-)
                  YellowFish

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Men som sagt, har du fiskar där så kommer du nästan säkert inte se en enda räkling

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      + att du kan säkerligen ha typ 200 räkor i 50-60 Liter.

                      Kommentar

                      • Silkisif
                        • August 2009
                        • 96

                        #12
                        Jag köpte 5 räkor för ca 1 månad sen. Ena dog relativt omedelbart efter hemkomsten.
                        Någon vecka senare kryllade det av små röda prickar i akvariet. Nu har jag räknat till ca 45 som vuxit upp och blivit relativt fullvuxna, och det föds nya...

                        Har ett 75 l med amano, guppy, zebra, neon, kardinal, molly och en eldstjärt (som jag letar nytt hem till då jag insett att han inte passar). Dessutom går där khulii och ancistrusar.

                        De verkar frodas..

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          wow... du måste ha världshistorierns antingen dummaste eller fredligaste fiskar! Antingen så dumma att de inte fattar att räklingar går bra att äta och smakar gott... eller så har alla bestämt sig för att bli vegetarianer

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #14
                            Vad kan man göra för att dom ska färga ut ordentligt? Tycker mina är så genomskinliga.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              ge dom bra foder. vad ger du dom nu?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...