Mystisk räkdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgt.Hank
    • July 2010
    • 28

    Mystisk räkdöd

    God dag

    Min flickvän har två akvarium, varav ett är lite mindre (runt 30 liter tror jag) med en kampfisk och några kardinalfiskar i. Det har funnits andra fiskar där också som har fått flytta över till ett större akvarium nu, nämligen några platys, kardinaltetror och siamesiska algätare. Hon ville ha nya algätare som passade i det lilla akvariet och jag övertalade henne att köpa några räkor. Hon gick till slut med på att köpa ett par körsbärsräkor. Inom ett dygn var dock båda räkorna döda. Hon såg inte vad som hände, den första låg död efter någon timme och hon hittade då inte den andra någon stans trots idogt letande. Morgonen därpå hittade hon även den andra död. Hon sa att båda såg ut att ha bruten nacke. Nu funderar vi på vad som kan ha hänt. Två faktorer som kan ha betydelse är att det finns ett innerfilter i karet som pumpar ganska bra, men knappast så att det blir väldigt strömt. Den andra faktorn är att kampfisken är en riktigt sociopat som tidigare har hävdad revir och varit aggressiv mot både platys och tetror, dock aldrig så att man fruktat för någon fisks liv. Det har mest varit att han har spänt upp sig lite och jagat nån fisk runt akvariet en sträcka av max en halvmeter. Han har dock lugnat ner sig mot de andra fiskarna efter nån vecka tillsammans och accepterat deras närvaro.

    Vi funderar nu på vad som kan ha hänt med räkorna. Har de blivit dödade av kampfisken eller kan de ha fastnat i pumpen (lite otroligt dock, men kanske möjligt)? Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet av räkor alls. Är pumpen den troliga boven så är det ju värt att skruva ner effekten och prova igen men om kampfisken kan ha en fena med i spelet så tänker vi inte riskera att köpa flera räkor. Men det kan väl knappast vara normalt beteende från en kampfisk att vara så aggressiv mot andra djur som är så olika honom själv? Kan vi ha fått hem en thailändsk fiskmarknads-champion?

    MVH
  • malfunkshun
    • September 2008
    • 394

    #2
    Jag har haft körsbärsräkor i ett 280 kar med en cirkulation på 4000l/h utan problem. Det blev bara fler och fler. Så pumpen kan du nog utesluta.
    Kampfisken är nog boven. De jag haft har alltid varit själva utan någon annan levande organism bortsett från snäckor av olika slag.

    Kardinalfisken bör inte vara med kampfisk heller då de har rätt så olika krav på vatten och miljö.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Vattentemp?
      Vattenvärden?
      Om värdena är kass så dör räkorna, men kampisen klarar sig mycket längre pga att dom andas luft.
      Räkor kan var känsliga för hög vatten temp, dock är körsbär den mest tåliga sorten mot temp och även generellt.
      Kör du med nån sorts gödning? Räkor tål inte vissa gödningsmedel.
      Vuxna Räkor brukar hinna undan angripare rätt bra, dock tål inte vuxna räkor transport och ny miljö lika bra.

      Det jag försöker säga är att det inte är säkert att dom blivit angripna av nån utan dött av andra yttre omständigheter.

      Ps om ni testar körsbär igen, och vill ha räklingar så bör ni räksäkra filtret.
      På nått sätt måste ni fixa så inte räk bebisarna kan åka in i filtret. En damstrumpa eller ett fint nät över insuget brukar funka.
      Är det ett aquael eller liknande så kan man köra utan hylsan , alltså med filter mediat öppet.
      Senast redigerad av J.Milton; 28 July 2010, 17:35.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Sgt.Hank
        • July 2010
        • 28

        #4
        Ursprungligen postat av malfunkshun
        Kardinalfisken bör inte vara med kampfisk heller då de har rätt så olika krav på vatten och miljö.
        Kan du definiera det där? Jag trodde de gick ganska bra ihop.

        Ursprungligen postat av J.Milton
        Vattentemp?
        Vattenvärden?
        Om värdena är kass så dör räkorna, men kampisen klarar sig mycket längre pga att dom andas luft.
        Räkor kan var känsliga för hög vatten temp, dock är körsbär den mest tåliga sorten mot temp och även generellt.
        Kör du med nån sorts gödning? Räkor tål inte vissa gödningsmedel.
        Vuxna Räkor brukar hinna undan angripare rätt bra, dock tål inte vuxna räkor transport och ny miljö lika bra.
        Tempen är runt 26 grader. Ganska bra syresättning eftersom att innerfiltret sprutar bubblor också och det finns två rätt stora växter för det lilla karet. Ingen gödning. Räkorna var små, kanske 1,5 cm

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Att innefiltret sprutar bubblor syresätter inte vattnet tyvärr. Ytrörelse är det som syresätter vattnet.
          med tanke på temp och räkstorlek så borde inte det vara anledningen.

          Kan ju vara så att du fått tag i en rabiat kamphane som gillar att döda räkor, även att mina erfarenheter är att om inte brukar bry sig, och gör dom det brukar dom inte hinna med, då räkor är bra mycket snabbare än vad man tror.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Steven
            • July 2010
            • 10

            #6
            Körsbärsräkor är ju en utav de tåligare räkorna för olika miljöer. Däremot är räkor känsligare än fiskar vad gäller nitrit. Verkar som om det gått ganska mycket fisk i ett litet akvarium, vilket kan ha gjort att nitriten gått upp, inte tillräckligt för att ha död på fiskarna, men däremot räkorna.
            Räkor på 1,5cm är väl inte vuxna än, så de borde inte ha allt för svårt att anpassa sig. Dock är inte körsbärsräkor superbra på att äta alger, det är däremot amanoräkan. Den är ju inte lika färggrann, men desto effektivare på alger!

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Ursprungligen postat av Sgt.Hank
              Kan du definiera det där? Jag trodde de gick ganska bra ihop.
              De kommer från helt olika biotoper. Kampfisk finns i rätt sura, varma och stillastående vatten med ibland mycket låg syrehalt. Med andra ord träsk och liknande vattendrag.
              Kardinalfisken finns i små bergsbäckar med rent, svalt, halvströmt och syrerikt vatten.

              Kommentar

              • Sgt.Hank
                • July 2010
                • 28

                #8
                Ursprungligen postat av J.Milton
                Att innefiltret sprutar bubblor syresätter inte vattnet tyvärr. Ytrörelse är det som syresätter vattnet.
                med tanke på temp och räkstorlek så borde inte det vara anledningen.
                Har hört det också, men TetraTec verkar ganska övertygade om att bubblet syresätter vattnet iaf. Det står i bruksanvisningen, och det står även att man skall vara försiktigt med bubblet så att man inte dödar växterna med för mycket syresättning. TetraTec är väl ett av de äldsta och mest gedigna företagen inom akvaristiken och jag ser ingen anledning till att de skulle ljuga medvetet så jag antar att det fortfarande är omtvistat huruvida bubbel syresätter vattnet eller inte.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Som dom andra skriver passar inte kampfisk ihop med räkor, men jag funderar på att du skrev att de såg ut som om nacken var bruten. Det är inte så att de ömsat skal iom flytten (räkor gör väldigt ofta så) och det var de gamla tomma skalen ni sett? de skalen är vita och har en öppning i nacken där räkan tagit sig ut. En död räka ser fult orangeröd ut. Räkor är fantastiskt bra på att gömma sig, speciellt när det finns fisk i akvariet.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sgt.Hank
                    Har hört det också, men TetraTec verkar ganska övertygade om att bubblet syresätter vattnet iaf. Det står i bruksanvisningen, och det står även att man skall vara försiktigt med bubblet så att man inte dödar växterna med för mycket syresättning. TetraTec är väl ett av de äldsta och mest gedigna företagen inom akvaristiken och jag ser ingen anledning till att de skulle ljuga medvetet så jag antar att det fortfarande är omtvistat huruvida bubbel syresätter vattnet eller inte.
                    Mjo vet att dom brukar skriva så, men om du tänker själv, vart tar bubblorna vägen? Rakt upp och ut i rummet eller hur?
                    Dom stannar ju knappast och löser upp sig i vattnet. Det där om växterna är dock sant, men är inte att man syresätter för mycket utan att bubblorna drar ur vissa ämnen ur vattnet (kommer inte ihåg vilka)
                    Teoretiskt så har dom väl lite rätt, då ytan brukar krusas där bubblorna skär vattenytan, men det är marginellt.
                    Sätter man utblåset från filtret på ett sådant sätt att ytan krusas ordentligt så räcker de gott och väl.
                    Sen kan man ha bubblor för att man gillar utseendet men det är en helt annan sak. Har luftpumpar i mina kar, men bara för det estetiska.
                    Men om det känns bra för dig att gå efter vad dom skriver så ska du givetvis göra det, man ska alltid ha sina kar så man själv är nöjd(och givetvis djuren), för man har ju karen för sin egen njutning.
                    Senast redigerad av J.Milton; 31 July 2010, 09:47.
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • DjRoman
                      • December 2007
                      • 242

                      #11
                      Ursprungligen postat av J.Milton
                      Mjo vet att dom brukar skriva så, men om du tänker själv, vart tar bubblorna vägen? Rakt upp och ut i rummet eller hur?
                      Dom stannar ju knappast och löser upp sig i vattnet. Det där om växterna är dock sant, men är inte att man syresätter för mycket utan att bubblorna drar ur vissa ämnen ur vattnet (kommer inte ihåg vilka)
                      Teoretiskt så har dom väl lite rätt, då ytan brukar krusas där bubblorna skär vattenytan, men det är marginellt.
                      Sätter man utblåset från filtret på ett sådant sätt att ytan krusas ordentligt så räcker de gott och väl.
                      Sen kan man ha bubblor för att man gillar utseendet men det är en helt annan sak. Har luftpumpar i mina kar, men bara för det estetiska.
                      Men om det känns bra för dig att gå efter vad dom skriver så ska du givetvis göra det, man ska alltid ha sina kar så man själv är nöjd(och givetvis djuren), för man har ju karen för sin egen njutning.
                      Jag är ingen expert på akvarier men självklart blir det mer syre i vattnet om man har nånting som sprutar in luftbubblor i det. Syresättningen kommer ju av att luft (syre) kommer i kontakt med vattnet. Har man bubblor i vattnet så kommer mer luft i kontakt med vattnet och under en längre tid (hela vägen upp till ytan).

                      Edit: Vill bara tillägga att jag inte har nån aning om pump eller insprutad luft är effektivast, det är mycket möjligt att pumpen är överlägsen. Vattnet bör ju alltid cirkulera så att syrefattigt vatten kommer i kontakt med luften (vare sig luften är vid ytan eller som bubblor )
                      Senast redigerad av DjRoman; 13 August 2010, 20:11.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...