Foderkalk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    Foderkalk

    Har funderat på att testa använda granngårdens foderkalk i mina snäckakvarium för att höja kalkhalten i vattnet. Man brukar ju använda denna kalk till sköldpaddor så den borde ju inte vara direkt farlig. Dock tror jag att vattnet riskerar att bli rejält grumligt. Men man kan ju alltid testa.
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!
  • wowilolmoma
    • January 2010
    • 317

    #2
    Berätta sedan vad som hände och hur snäckorna sedan mår!...om du ska göra det ,vilket jag tycker!
    60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
    190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
    Å en kissemiss

    Kommentar

    • Estetfjortiz
      • March 2009
      • 365

      #3
      Ja, jag tror ju knappast det är nå farligt. Jag ska köpa lite och sätta i vatten för att se hur hårdheten och pH ändras.
      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

      Kommentar

      • wowilolmoma
        • January 2010
        • 317

        #4
        Nä...man skulle nog inte sälja något som är farligt för djuren...
        60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
        190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
        Å en kissemiss

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          jag tillsätter bikarbonat för att höja värdena, fungerat perfekt för mina snäckor
          MammaMia

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Kanske inte kalk direkt i vattnet, men att typ mätta grönsaker med kalk...
            Låta grönsakerna stå och dra in kalk i sina sporer från en separat bytta.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Estetfjortiz
              • March 2009
              • 365

              #7
              yes kör med bikarbonat också men tycker inte det händer nått med hårdheten, bara ph- värdet.

              Funderar på hur jag ska göra med foderkalket. Hmm... ska ta mig en funderare på vägen till staden. kommer med vidare rapport under dagen
              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Foderkalk är ofta inte bara kalk utan även fosfor och ibland dessutom diverse annat typ selen. I ett akvarium så kan det ställa till det ordentligt. En förutsättning är alltså att det är foderkalk som är bara kalk och inte en massa annat jox.

                Kalken är troligen i form av kalciumkarbonat. Det tas upp bra i en mage men löser sig dåligt i ett akvarium med något till pH-värde. Det är alltså utmärkt till att berika foder men inte så mycket till för att ändra vattenvärden.

                Bikarbonat höjer närmast per definition den icke permanenta hårdheten, KH och det drar också upp pH i viss mån. Däremot så påverkas inte den permanenta hårdheten och inget kalcium tillförs. Vill man göra nåt även där så är kalciumklorid ett bättre val än kalciumkarbonat.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Foderkalk är ofta inte bara kalk utan även fosfor och ibland dessutom diverse annat typ selen. I ett akvarium så kan det ställa till det ordentligt. En förutsättning är alltså att det är foderkalk som är bara kalk och inte en massa annat jox.

                  Kalken är troligen i form av kalciumkarbonat. Det tas upp bra i en mage men löser sig dåligt i ett akvarium med något till pH-värde. Det är alltså utmärkt till att berika foder men inte så mycket till för att ändra vattenvärden.

                  Bikarbonat höjer närmast per definition den icke permanenta hårdheten, KH och det drar också upp pH i viss mån. Däremot så påverkas inte den permanenta hårdheten och inget kalcium tillförs. Vill man göra nåt även där så är kalciumklorid ett bättre val än kalciumkarbonat.
                  Det finns olika typer av foderkalk, ett rent och ett som innehåller fosfor.
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Om du ska till granngården kan du ju köpa brunnskalk istället. 20 kg för 65 kr nånting.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #11
                      Ah, läste runt lite vad andra som hade testat detta skrivit och det verkar ju urbra. Precis det jag letat efter! Tackar och bockar för det tipset DAHLBERG.
                      Senast redigerad av Estetfjortiz; 28 April 2010, 12:20.
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Kör själv med det och det funkar hur bra som helst, och en säck räcker för alltid... Ska hålla 1-2 år nånting har jag för mig och man kör ju bara med en liten strumpa åt gången
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #13
                          Åh, ska pallra mig iväg till lantmanna i helgen då man kan ta bilen. Har ingen lust att släpa med mig en 20 kg säck på cykeln...
                          Får väl slänga in en lagom mängd i mina ytterfiler och sedan se om det blir nå bättre. Är så less på att köpa små sköldpaddskalkstenar som löses upp efter en vecka...
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #14
                            Var noga med att skölja brunnskalken före du sätter det i filtret bara! Annars får du en vit dimma i karet. Stoppa en portion i en strumpbyxa, skölj och krama den under rinnande vatten tills det inte kommer ut nå vitt
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Estetfjortiz
                              • March 2009
                              • 365

                              #15
                              Okej, jag kan väl säkert hitta en och annan nylonstrumpa i graderoben. Ska testa vattnet före och kolla kh hårdhet och ph. Sen testar jag vattnet om en månad och ser om det blivit någon förbättring
                              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...