Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tordh
    svarade
    Ursprungligen postat av myslas
    Zoomaster ute på Norremark har också en liten akvarieavdelning.
    just det! Det har dom ju faktiskt men det finns ingen privatperson som har något som ni vet om?

    Lämna en kommentar:


  • myslas
    svarade
    Ursprungligen postat av tordh
    Jo då jag har varit på alla i växjö men det finns väl bara Tassar & Morrhår, Akvarielandet och Arken som har akvariefiskar?
    Zoomaster ute på Norremark har också en liten akvarieavdelning.

    Lämna en kommentar:


  • tordh
    svarade
    och nej jag är inte direkt nybörjare, hade något litet akvarium när jag var liten men man vill ju ha stort efter uppehåll på åtta år

    Lämna en kommentar:


  • tordh
    svarade
    Ursprungligen postat av doppingen
    gäller inte just din fråga, tänkte bara höra om du varit på Tassar & Morrhår i Växjö?. de har inga sköldpaddor men helt suverän akvarieavd, stor ny å mycket fräsch å vacker. finns ju ett flertal zoobutiker i Växjö minst 4,inte lätt att känna till alla om man är ny inom hobbynfast du är kanske inte nybörjare? bara ny på zoopet!! (har åxo haft sköldpadda,en stor)
    Jo då jag har varit på alla i växjö men det finns väl bara Tassar & Morrhår, Akvarielandet och Arken som har akvariefiskar?

    Lämna en kommentar:


  • doppingen
    svarade
    gäller inte just din fråga, tänkte bara höra om du varit på Tassar & Morrhår i Växjö?. de har inga sköldpaddor men helt suverän akvarieavd, stor ny å mycket fräsch å vacker. finns ju ett flertal zoobutiker i Växjö minst 4,inte lätt att känna till alla om man är ny inom hobbynfast du är kanske inte nybörjare? bara ny på zoopet!! (har åxo haft sköldpadda,en stor)

    Lämna en kommentar:


  • tordh
    svarade
    Tack så hemskt mycket för din kunskap!

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av tordh
    Tack för snabbt svar!

    Men då är det inte olagligt att ha dom som privatperson heller då? Eller måste man skaffa ett intyg från länsstyrelsen också?
    Det är inte olagligt
    Du behöver inget intyg för B-listade djur

    Lämna en kommentar:


  • tordh
    svarade
    Tack för snabbt svar!

    Men då är det inte olagligt att ha dom som privatperson heller då? Eller måste man skaffa ett intyg från länsstyrelsen också?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Nej, man får sälja rödörade vattensköldpaddor. De som säljs är förövrigt odlade.

    Dock så är de B-listade (i likhet med många andra djur som säljs i Zooaffärer) så man behöver ett tillstånd från Länsstyrelsen för att få sälja dom + lite ytterligare pappersarbete. Detta tillstånd är dock lätt att få och är billigt så därför har nog de flesta zooaffärer detta.

    Lämna en kommentar:


  • tordh
    startade ett ämne Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

    Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

    Hej!

    Vet inte om jag har lagt denna frågan i rätt avdelning i forumet, men här kommer i alla fall frågan:

    Är det så här som jag fick höra idag på Arken Zoo i Växjö att Röda öron sköldpaddor är utrotningshotade? Och det är därför som man inte kan få tag på dom?

    Förlåt för min okunskap, men frågar man inte får man inte veta
Arbetssätt...