Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av FrökenHallonbåt
    Att rödörade vattensköldpaddor skulle vara olagliga är inte helt taget i luften. Dessa är belagda med importförbud till EU - dock inte pga de skulle vara utrotningshotade, utan pga sköldpaddsägare som tröttnat och släppt ut djuren i en miljö där de inte hör hemma. Huruvida det är ok att frakta rödörade från ett EU-land till ett annat vet jag ej, men det är helt lagligt att sälja rödörade.
    Det kanske stämmer, men var finns den lagstiftningen att läsa. Jag brukar ha någorlunda koll på vilka lagar som finns (kan dock självklart ha missat något) men denna känner jag inte till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #17
      Det är riktigt att det är importförbud till EU av rödörade sköldpaddor, detta enligt restriktionsförordningen, EG 359/2009. Förordningen täcker mest förbud av vildfångade exemplar från särskilda länder men när det gäller en handfull arter är det totalstopp. det är amerikansk kopparand, målad sköldpadda och oxgroda förutom de rödörade. När det gäller rödörade så berörs bara den underarten, man får alltså ta in gulbukade.

      Anledningen till att de här arterna stoppas är ekologiska risker, för de rödörade är problemet att de etablerat sig söderöver och tränger ut den europeiska kärrsköldpaddan. De här reglerna har dock inget att säga om de exemplar som redan finns inom EU, man får köra dem mellan olika medlemsstater utan att restriktionsförordningen har synpunkter på den saken.

      Inom EU är i stället det intressanta att de är listade EG bilaga B. För sådana kan man inte få några statliga intyg (annat än när de skall föras ut ur EU) men det innebär inte att man klarar sig utan papper. Förutsättningen för att få ha ett B-listat djur är enligt reglerna att man kan styrka att det har ett lagligt ursprung och man kan alltså behöva nåt slags uppfödarintyg / kvitto för att inte få problem. När det gäller djur som man själv föder upp så bör man försöka få nån slags dokumentation, t ex fotografera.

      Länsstyrelserna har tidigare aldrig ställt några frågor om B-listade arter men det har ändrats, ser man ett B-listat djur vid en kontroll så kan man numera räkna med att det blir frågor och att man riskerar problem om man inte har något för att styrka ursprunget.

      För att sälja B-listade arter behöver man tillstånd om det är yrkesmässigt eller i förvärvssyfte. Det är inte klarlagt vad det innebär närmare bestämt men zooaffär behöver definitivt tillståndet. Som privatperson kan man sälja i någon mindre omfattning utan tillstånd, t ex nåt enstaka djur eller nån kull men däröver är det tveksamt. problemet är då också att det kan bli problem att få tillståndet i en bostad.

      Att det skulle vara lätt att få tillståndet kan jag nog inte hålla med så där helt och hållet på. Ofta kan det gå fort och lätt men kör nåt ihop sig så kan det ta hur lång tid som helst. Jag har väntat åtta år på mitt tillstånd och det kan mycket väl ta några år till innan det är klart.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        En smula obegripligt. Rödöron kan inte etablera sig i Sverige, medan de däremot redan är etablerade i Tyskland, Storbrittannien och södra europa.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Bygert
          Det är riktigt att det är importförbud till EU av rödörade sköldpaddor, detta enligt restriktionsförordningen, EG 359/2009. Förordningen täcker mest förbud av vildfångade exemplar från särskilda länder men när det gäller en handfull arter är det totalstopp. det är amerikansk kopparand, målad sköldpadda och oxgroda förutom de rödörade. När det gäller rödörade så berörs bara den underarten, man får alltså ta in gulbukade.

          Anledningen till att de här arterna stoppas är ekologiska risker, för de rödörade är problemet att de etablerat sig söderöver och tränger ut den europeiska kärrsköldpaddan.
          Om jag fattar dig korrekt så säger då lagen att det är OK att importera odlade rödörade (självklart förutsatt att man har tillstånd, veterinärbesiktigar etc.) men inte vildfångade.
          Men om orsaken är ekologiska risker så är det ju ologiskt att importstoppet enbart gäller för vildfångade. Nästa alla (för att inte säga alla) rödörade som säljs är ju odlade, så i praktiken är det ju då inget importförbud, eller?

          För att sälja B-listade arter behöver man tillstånd om det är yrkesmässigt eller i förvärvssyfte. Det är inte klarlagt vad det innebär närmare bestämt men zooaffär behöver definitivt tillståndet
          Ja flera zooaffärer har åkt fast och fått böta rejält för att de sålt utan Länsstyrelsens tillstånd. För några år sedan var det stora svarta rubriker i GöteborgsPosten om en affär i Göteborg. XXXXX säljer utrotningshotade djur - vad som såldes var odlade rödörade vattensköldpaddor......

          Att det skulle vara lätt att få tillståndet kan jag nog inte hålla med så där helt och hållet på. Ofta kan det gå fort och lätt men kör nåt ihop sig så kan det ta hur lång tid som helst. Jag har väntat åtta år på mitt tillstånd och det kan mycket väl ta några år till innan det är klart.
          Verkar underligt - jag har rätt många affärer som skaffat sitt "B-tillstånd" från Länstyrelsen och de har inte haft några problem att få det.

          Tack för infon om EG-lagstiftningen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            Importstoppet med import i bemärkelsen import till EU (t ex från USA) gäller alla levande exemplar från alla länder. Det är alltså stopp även för uppfödda.



            Det är därför det numera är gulbukade i stället för rödörade i zooaffärerna, det kommer inte in fler rödörade. Inget hindrar däremot att man tar in rödörade från annat EU-land t ex Danmark.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Bygert
              Importstoppet med import i bemärkelsen import till EU (t ex från USA) gäller alla levande exemplar från alla länder. Det är alltså stopp även för uppfödda.



              Det är därför det numera är gulbukade i stället för rödörade i zooaffärerna, det kommer inte in fler rödörade. Inget hindrar däremot att man tar in rödörade från annat EU-land t ex Danmark.
              Rubriken i EU-lagen är ju lite vilseledande (förbud mot införsel av vissa arter av vilda djur och växter) men det står ju angivet för arten att det gäller för alla och eftersom den ju inte odlas i stor skala i Europa som t.ex. görs i Florida, så är det ju ganska naturligt att den gulbukade tar över denna "marknad".

              Tack för infon
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #22
                Nja, det där med vilda är alltså en av de där idiotier som regelskrivare får för sig ibland, det syftar alltså inte på vildfångade utan på att arten finns viltlevande. Så vilka arter är då inte viltlevande? Det är inte mycket, dels rena tamformer som kossor och dels såna som är utrotade vilt som eldstjärt. Det hade alltså inte varit nån nämnvärd skillnad om man tagit bort det där ordet "vilda".
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • FrökenHallonbåt
                  • December 2009
                  • 25

                  #23
                  Och vips sveper Bygert in med ett mer ingående svar, så bra
                  Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Azur
                    En smula obegripligt. Rödöron kan inte etablera sig i Sverige, medan de däremot redan är etablerade i Tyskland, Storbrittannien och södra europa.
                    Jodå de kan visst "etablera" sig här, i alla fall överleva och ställa till problem, så det på ett med naturen för ett par år sedan, det var visst på Kullahalvön som de hade hittats, och då även några små exemplar (ungar).

                    Jag tror mig minnas att klimatet i det nordliga naturliga utbredningsområdet i USA inte skiljer sig nämvärt från vårat. Jag tror också att jag hört att man hittat rödörade sköldpaddor i stockholmsområdet också (sjön trekanten på söder???) Hurvida dessa överlever vintern skall vi låta vara osagt, men bra är det ju inte.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      "Etablera" betyder skapa en självförökande population. Det kan inte rödöron här, eftersom våra somrar är för kalla och korta för äggens utvecklingstid. Däremot kan enskilda individ övervintra och därmed leva vilda i åtminstone nåt år i södra halvan av Sverige, och det brukar rapporteras om rödöron som hittats i det fria några gånger per år.

                      Att man hittat vildfödda rödöronungar i Sverige tror jag inte på.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...