Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tordh
    • February 2010
    • 71

    Röda öron sköldpaddor är dom olagliga?

    Hej!

    Vet inte om jag har lagt denna frågan i rätt avdelning i forumet, men här kommer i alla fall frågan:

    Är det så här som jag fick höra idag på Arken Zoo i Växjö att Röda öron sköldpaddor är utrotningshotade? Och det är därför som man inte kan få tag på dom?

    Förlåt för min okunskap, men frågar man inte får man inte veta
    Har ett halvt zoo hemma hos sig
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nej, man får sälja rödörade vattensköldpaddor. De som säljs är förövrigt odlade.

    Dock så är de B-listade (i likhet med många andra djur som säljs i Zooaffärer) så man behöver ett tillstånd från Länsstyrelsen för att få sälja dom + lite ytterligare pappersarbete. Detta tillstånd är dock lätt att få och är billigt så därför har nog de flesta zooaffärer detta.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tordh
      • February 2010
      • 71

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Men då är det inte olagligt att ha dom som privatperson heller då? Eller måste man skaffa ett intyg från länsstyrelsen också?
      Har ett halvt zoo hemma hos sig

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av tordh
        Tack för snabbt svar!

        Men då är det inte olagligt att ha dom som privatperson heller då? Eller måste man skaffa ett intyg från länsstyrelsen också?
        Det är inte olagligt
        Du behöver inget intyg för B-listade djur
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • tordh
          • February 2010
          • 71

          #5
          Tack så hemskt mycket för din kunskap!
          Har ett halvt zoo hemma hos sig

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            gäller inte just din fråga, tänkte bara höra om du varit på Tassar & Morrhår i Växjö?. de har inga sköldpaddor men helt suverän akvarieavd, stor ny å mycket fräsch å vacker. finns ju ett flertal zoobutiker i Växjö minst 4,inte lätt att känna till alla om man är ny inom hobbynfast du är kanske inte nybörjare? bara ny på zoopet!! (har åxo haft sköldpadda,en stor)
            MammaMia

            Kommentar

            • tordh
              • February 2010
              • 71

              #7
              Ursprungligen postat av doppingen
              gäller inte just din fråga, tänkte bara höra om du varit på Tassar & Morrhår i Växjö?. de har inga sköldpaddor men helt suverän akvarieavd, stor ny å mycket fräsch å vacker. finns ju ett flertal zoobutiker i Växjö minst 4,inte lätt att känna till alla om man är ny inom hobbynfast du är kanske inte nybörjare? bara ny på zoopet!! (har åxo haft sköldpadda,en stor)
              Jo då jag har varit på alla i växjö men det finns väl bara Tassar & Morrhår, Akvarielandet och Arken som har akvariefiskar?
              Har ett halvt zoo hemma hos sig

              Kommentar

              • tordh
                • February 2010
                • 71

                #8
                och nej jag är inte direkt nybörjare, hade något litet akvarium när jag var liten men man vill ju ha stort efter uppehåll på åtta år
                Har ett halvt zoo hemma hos sig

                Kommentar

                • myslas
                  • February 2008
                  • 672

                  #9
                  Ursprungligen postat av tordh
                  Jo då jag har varit på alla i växjö men det finns väl bara Tassar & Morrhår, Akvarielandet och Arken som har akvariefiskar?
                  Zoomaster ute på Norremark har också en liten akvarieavdelning.

                  Kommentar

                  • tordh
                    • February 2010
                    • 71

                    #10
                    Ursprungligen postat av myslas
                    Zoomaster ute på Norremark har också en liten akvarieavdelning.
                    just det! Det har dom ju faktiskt men det finns ingen privatperson som har något som ni vet om?
                    Har ett halvt zoo hemma hos sig

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      jo jag har handlat hos en på wieselgrensgatan(roger eller robert tror jag) men vet inte om han lagt ner, har för mig han sa nån gång han skulle flytta ut det till Öjaby men jag är inte säkerhan hade många uppfödningskar i källaren vet jag men nu nåra år sen jag var där
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

                        #12
                        robert heter han, han har flyttat allt för nått år sedan. Och håller nu på att lägga ner o sälja ut allt tyvärr
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          ja misstänkte nästan det, tror jag sett annonser på blocket
                          MammaMia

                          Kommentar

                          • malawifisken
                            • August 2008
                            • 969

                            #14
                            Ursprungligen postat av doppingen
                            ja misstänkte nästan det, tror jag sett annonser på blocket

                            japp stämmer, han har lite akvarieställningar o andra saker ute på blocket just nu
                            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                            Kommentar

                            • FrökenHallonbåt
                              • December 2009
                              • 25

                              #15
                              Att rödörade vattensköldpaddor skulle vara olagliga är inte helt taget i luften. Dessa är belagda med importförbud till EU - dock inte pga de skulle vara utrotningshotade, utan pga sköldpaddsägare som tröttnat och släppt ut djuren i en miljö där de inte hör hemma. Huruvida det är ok att frakta rödörade från ett EU-land till ett annat vet jag ej, men det är helt lagligt att sälja rödörade.
                              Flygfän är läskiga saker. Tacka vet jag vattenlevande djur som man vet vart man har dem!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...