Slamsuga trots räklingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    Slamsuga trots räklingar

    Mitt yngelakvarium håller på att slamma igen. Kör med både "luftskumgummipump" och en Aquaball 2208 med "räksäkrad med nylonstrumpa". Räkor och sniglar frodas, trivs och blir fler och fler, men jag börjar få rätt mycket slam i framkant.

    Men hur slamsuger jag utan att räkungarna åker med? De sitter ju helst i slammet och myser... Tesil eller vad skall jag ha för att skilja "räkorna från slammet"?
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det där blir inte helt enkelt du, har samma funderingar i mitt ena räkakvarie och där är just nu skitigt som attans i bottnen men samtidigt minst några hundra små körsbärsräkor som gottar i sig där nere.
    Nån som har nåt bra tips så e jag tacksam för bra idéer oxå
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Använd en stor håv och låt vattnet rinna genom den sen får man lägga håven i något annat med karvattnet och försöka skilja på räkor och smuts.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Nylonstrumpa på slangen ni suger med, men jag lovar att räkorna inte kommer frodas lika mycket när ni fått rent akvariet
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Jag slamsuger som vanligt med täta cirkelrörelser och går sakta fram så de har liten chans. Sen tömmer jag hinken genom min tätaste håv.

          Får då ut någon deciliter med högkoncentrerat slam som jag häller över i en vit plastburk med vatten i. De lite större räkorna tar jag med ett kaffemått eller liknande. De allra minsta får man upp i en pipett genom att ta dem en och en. Brukar kunna bli 50-100 miniräkor som annars skulle åkt med. Är de allt för livliga så ställ dem lite svalare typ 15c så hinner slammet sjunka helt och räkorna segare = lättare att plocka.

          Annars kan man sakta men säkert slamsuga ut lilla burken med en mindre slang och hålla koll på vad som kommer med och inte, sen fylla på med nytt vatten och fortsätta tills man fått bort det allra värsta.

          Har kunnat konstatera att det är lika bra att slamsuga rejält som vanligt och sen i lugn och ro ta hand om slammet. Sen verkar räkorna bli mycket livligare och det är fler som går med rom efteråt. Så även om man skulle missa några i processen så tjänar man nog i längden på det...

          Kommentar

          • Bateman
            • July 2008
            • 32

            #6
            Jag brukar stoppa lite filtervadd i slänghäverten och sen är det inga problem att suga utan att få med små räklingar.

            Kommentar

            • Blossom7
              • March 2007
              • 1182

              #7
              Jag har samma problem, dock inte i räkkaret utan bland mina rasboror som konstant har yngel.Skall prova några av era tips, den med håven känns okej, jag vill ju ändå att skiten skall sugas upp. Det är inte enkelt att fånga yngel i diskhon, tro mig jag har provat.

              /B
              "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

              Kommentar

              • Svetsaren
                • July 2009
                • 193

                #8
                Som tur är har jag mycket grus och en stark skidbacke i yngelakvariet, så slammet ligger koncentrerat till liten yta. Jag skall testa en variant ikväll. Slammet är rätt grovt och jag måste få upp döda växtdelar, så jag skall slamsuga som vanligt i hink. Därefter trycka fast en bit filtervadd längst ner i en tratt och sila vattnet. Därefter tänkte jag tratten stå med bara lite vatten i, och hoppas på att räkungarna tar sig till ytan. Återkommer...

                Kommentar

                • Svetsaren
                  • July 2009
                  • 193

                  #9
                  Jag satte på en plastsil (till någon gammal akvarieslamsugare) på häverten, och det funkade bra. Småräkorna blev livrädda så fort jag kom i närheten med munstycket. Men silen var tillräckligt grov för att få upp slammet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...