vart ska jag ha krabborna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    vart ska jag ha krabborna ?

    hej hej ,,, behöver hjälp angående krabbor.

    jag har fått två krabbor. och undrar vart jag kan ha dom, jag vet inte vilken art eller sort det är.

    vilket av dessa två akvarium är bäst att ha dom i ;

    375L - med Guldfisk, Praktbotia, Eldål, Zebrafiskar temp under vintern ca 20-23c.
    grusbotten och mycket gömställen. hyfsat med växter men inga växter jag är rädd om då där är guldfisk.

    eller

    250L - med Tigerbarb, Praktbarb, Mesonoemacheilus guentheri, Pakistanbotia. temp undervintern 15-23c. sandbotten och mycket gömställen i form av sten. här har jag växter jag är rädd om.

    bägge två karen har bra med filter och har inga problem i karen med fisk eller annat och bägge har varit igång länge och är väl inkört.

    bild på en krabba kanske någon vet vad det är för art ?


    och vad ger man krabbor för mat ? nåt annat jag bör veta om skötsel eller om krabbor ? (första gången jag har krabbor).
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Är det inte vanliga Sesarma bidens? Googla så finns mycket att hitta
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Jepp, sesarma bidens - red claw crab. Käkar växter och kan ta fisk, vill kunna gå upp ur vattnet då och då, rymmer så fort den får möjlighet (kan klättra på sladdar etc), mata med strömming, räkor, maltabletter eller vad som helst.

      En liten kort beskrivning
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        tack så mycket för svar ni två för namn och information, ja det var också enklare att hitta mer info nu när jag vet va det är för nåt. dock så återstår frågan om någon vet var ska jag ha dom ?

        just nu är dom i ett akvarium hos mormor.

        har några mindre kar över ett på 20L ett på 30L och en plastbox på 50L. skulle nåt av det funka istället att ha till dom ? läste att minimum för krabbor var 10gallon det blir väl runt 30L ? så då är ju 20L uteslutet. men hur många kan man ha i 30L ?

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          #5
          De är väldigt territoriella så du får nog ha dem i varsitt om de ska vara så små...jag har tre stycken i ett med 50x50 bottenyta och det har ryckts ett par ben av ett par av dem ;o

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            allt är ju såfall att ha dom bland mina fiskar i dom större karen, men vet inte vilket kar som är bäst lämpad så att ingen kommer tillskada.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              jag hade sådana där en gång i tiden, funderat på att skaffa igen, trevliga djur men de var ganska elaka mot växterna, jag var inte med om att de blev utsatta för skador av någon fisk och inte heller fick de tag på särskilt mycket fisk, en och annan rött gammal guppy ibland. Jag skulle nog satsat på det stora akvariet och varit litet småorolig för kuliisarna.

              Krabbor äter det mesta, jag brukade stödmata mina med artemia för det var den frysmat jag brukade ha hemma, ibland fick de en räkbit också. Skulle tro att de snor åt sig algtalbetter också om de kommer åt, och sedan äter de växter.

              Kommentar

              Arbetssätt...