ampullaria (äppelsnäcka) och rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teufelin
    • January 2007
    • 68

    ampullaria (äppelsnäcka) och rom

    Ett av mina akvarium (20liters) har jag som yngelkar och har 2 st Äppelsnäckor i det.
    De la rom för nån vecka sen men tyvärr så nära lysröret att det torkade.
    Nu har de lagt rom igen!

    Såg att det var vid lysrören + att det låg lite i vattnet.
    Romen kan inte ha legat i vattnet speciellt länge...är det fortfarande kört med dem ?? Har flyttat dem till torrare ställe nu.
    Hur lång tid tar det innan det kläcks?
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Det kläcks på 2-3 veckor. De tål inte mycket vatten innan de blir förstörda.

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Ursäkta om jag knycker tråden en aning. Mina äppelsnigelägg möglar hela tiden. Saken är den att i mitt snigelakvarium är det för liten luftspalt för att de skall kunna lägga äggen på kanten, så de fäster dem på täckglasen. Men de brukar ramla av, så istället tar jag loss äggen och lägger äggkakan på en tunn frigolitskiva på vattenytan. De blir inte blöta på det sättet. Har gjort så tre gånger nu, men äggen bara möglar bort. Några tips?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ta bort kakorna genom att bryta bort dem (ta inte i dem med fingrarna, använd gärna hushållspapper emellan) lägg dem på en liten flotte av frigolit som du i sin tur lägger i en burk med vatten i. Ställ burken med ett lock på, på akvarieglaset, så håller den värmen men blir inte så varm att det börjar droppa. Så har vi kläckt snäckor med bra resultat.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Svetsaren
          • July 2009
          • 193

          #5
          Flotten i separat burk ovanpå akvarieglaset. Det skall jag genast prova.

          Tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...