Körsbärsräkor, till vilken nytta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Djurvännen
    • August 2009
    • 92

    Körsbärsräkor, till vilken nytta?

    Jag undrar vilken nytta de gör (om någon) i ett akvarium?

    Tillför de något förutom att de kan vara kul att ha!

    Förökar de sig som pest sen om man skaffat några?

    Funderar på att skaffa några men vet inte vad de gör!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Äter, skiter och förökar sig. Vadå göra nytta? En fisk/räka/snäcka har man väl för att man tycker de är fina och intressanta. Fiskar äter olika, vissa gnager på alger medans andra gnager på fiskar. Förstår inte hysterin som råder. Har man vissa fiskar för att de är fina? Och andra BARA för att de äter alger?

    Ursäkta utbrottet. Vill du ha räkor så kör på, annars inte. Körsbär förökarsig väldigt lätt men det blir aldrig en pest.

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Man kan odla dom som mat åt sina fiskar eller ha dom som sällskap istället för fiskar eller som sällskap till sina fiskar eller äta dom om man vill
      Dock så är nog det sistnämnda en dålig idé
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #4
        Dessutom äter de en del döda växtdelar, alger och överbliven mat.
        /André

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Håller rent väldigt bra!
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Djurvännen
            • August 2009
            • 92

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Äter, skiter och förökar sig. Vadå göra nytta? En fisk/räka/snäcka har man väl för att man tycker de är fina och intressanta. Fiskar äter olika, vissa gnager på alger medans andra gnager på fiskar. Förstår inte hysterin som råder. Har man vissa fiskar för att de är fina? Och andra BARA för att de äter alger?

            Ursäkta utbrottet. Vill du ha räkor så kör på, annars inte. Körsbär förökarsig väldigt lätt men det blir aldrig en pest.
            Vad är det för Hysteri du syftar till?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Att vissa fiskar är "städare", att man måste ha sådana i varje akvarium. Allt ska tydligen fylla en funktion. Personligen tycker jag att man själv är ansvarig över att akvariumet ska funka, vad gäller alger, snäckor osv. Var bara lite bitter när jag skrev inlägget, men du har ju fått mer givande svar efter så

              Kommentar

              • Djurvännen
                • August 2009
                • 92

                #8
                har lagt i ca 20 st nu, hoppas de överlever och inte blir uppätna, har tetror, platy o guppy, men det är dom siamesiska algätarna som verkar sugna på räkor! de letar febrilt efter dom, trodde de var växtätare!!!

                Kommentar

                • Combat.Pippi
                  • December 2007
                  • 45

                  #9
                  några kommer nog att slinka ner i munnarna på firrarna, men med mycket gömställen av sten och växter som är täta så borde i alla fall en och en annan överleva. jo dessa kryp är suveräna städare i akvariet och de är desutom bra putsare av växter som finns äter de döda på dessa och gör växterna fina, har du inte javamossa eller annan mossa som de kan äta och vara i så rekomenderar jag det, lycka till

                  Kommentar

                  • Djurvännen
                    • August 2009
                    • 92

                    #10
                    kollar idag och de verkar ha klarat sig, förutom några kanske, de sitter o trycker på roten, kommer en fisk nära gömmer de sig, o de är snabba som fan. Jo har lite java mossa också sitter några i den...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...