Malaysisk sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Malaysisk sandsnäcka

    Vad jag har förstått, gräver dessa små rackare runt i sanden och bidrar till att dels syresätta botten och dels förebygga utvecklingen av sumpgaser? (Kan ju tilläggas att jag drömt mardrömmar om att alla fiskarna dött på grund av sumpgaser i sanden) Jag har velat ha några ända sedan jag startade upp akvariet för ett par månader sedan, och har beställt från Djurmagazinet. Har väntat på snäckorna i en och en halv månad, kanske mer. Djurmagazinet verkar inte veta vad det är för något över huvud taget.

    Men, undrar en sak till. Är det nödvändigt att jag skaffar sandsnäckor över huvud taget? Har väldigt fin sand, och är rädd att det ska ställa till problem utan sandsnäckorna. Behöver jag oroa mig eller är det bara något jag fått för mig?
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 November 2009, 14:14.
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Dom är faktiskt ganska nyttiga i akvariet men dom kan lätt bli för många oxå.
    E rätt bra på att käka upp matrester och som du skriver bra på att böka i sanden så det inte blir för tätt packat i bottenmaterialet men din rädsla för några sumpgaser är nog lite överdriven.
    Hur stort är akvariet och hur mycket fiskar har du i det idag ?
    Hur pass fint grus har du ?
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      150 l
      Vet inte exakt hur grov sanden är eftersom jag inte köpt utan hämtat den i ett sandtag, och då är det förstås blandat. Men den är väldigt fin i alla fall. Känner mig dum som inte ens kan säga hur fin sand jag har

      Kommentar

      • Zarp
        • January 2009
        • 27

        #4
        Malaysiska sandsnäckor brukar man få vare sig man vill eller inte. Jag har sand (cirka 0,8 mm) och då tyckte jag att det skulle vara bra med några snäckor som bökade runt lite. Jag väntade, köpte växter, inga snäckor. Inget hände på månader. Till slut gick jag in i en akvarieaffär och letade upp ett akvarium där jag såg några och fick dem till skänks. De är värre än kaniner och jag har miljoner nu. För att ge dem lite moteld så har jag anentome helena snäckor och dvärgbotior. Nu är balansen bra. Jag gillar att de bökar i sanden och förbättrar syresättningen. Med fin sand kan det annars bildas svavelväte (luktar verkligen svavel och ruttna ägg) en bit ned i substratet. Det märks också på att växternas rötter blir svarta och luktar svavel. Upplever att det inte händer om snäckorna gräver ned sig och bökar runt. Om du har en kompis som har så kan han skicka per post till dig. Dessa snäckor tål allt! Omöjliga att bli av med. Men nyttiga för akvariet.

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Och det är det jag är orolig för. Svavelväte alltså.
          Har tyvärr bara en akvarieintresserad kompis i hela världen *himla med ögonen* Och hon har inga eftersom hon inte behöver några
          Du har miljoner alltså? Skicka någa till mig?

          Glömde skriva om hur mycket fiskar jag har:
          2 Fjärilsciklider
          6 Halvvuxna guppys
          7 Panda-pansarmalar
          4 Otocinclusar
          Och okänt antal småsnäckor, antagligen inte malaysiska sandsnäckor? (Om det är det så dör jag nog *garv*)

          Kommentar

          • Zarp
            • January 2009
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av Vimsa
            Och det är det jag är orolig för. Svavelväte alltså.
            Har tyvärr bara en akvarieintresserad kompis i hela världen *himla med ögonen* Och hon har inga eftersom hon inte behöver några
            Du har miljoner alltså? Skicka någa till mig?

            Glömde skriva om hur mycket fiskar jag har:
            2 Fjärilsciklider
            6 Halvvuxna guppys
            7 Panda-pansarmalar
            4 Otocinclusar
            Och okänt antal småsnäckor, antagligen inte malaysiska sandsnäckor? (Om det är det så dör jag nog *garv*)

            Malaysiska sandsnäckor kan du googla på (välj bilder) så ser du hur de ser ut. Skulle inte vara omöjligt att du redan har. Om inte kan du lägga ett privat meddelande till mig med mailadress så kan jag skicka till dig. Men kolla först.

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Snäckorna jag har är "standardsnäckorna" man får med växterna från akvarieaffärerna, tyvärr. Då slipper jag betala några hundra på Djurmagazinet i alla fall ...

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #8
                Jag har enormt många sandsnäckor och jag har inte köpt någon alls. Jag vet inte riktigt hur de följt med, men jag vet att de fortplantat sig enormt fort och så fort jag gräver det minsta i sanden så hittar jag många av dem så visst verkar de gräva runt bra i sanden. För det mesta så håller de sig nergrävda och därför så tycker jag inte att det finns något negativt med dem, även om de skulle synas så är de inte alls fula så som kanelbullarna kan vara.
                Det är en osynlig vaktmästare

                Sen tycker jag att du borde kunna få ta några gratis ifrån vilken djuraffär som helst ifall det finns. Jag har svårt att tänka mig att man skulle behöva betala för dem här.
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Problemet löst, min kompis (Dalmatin) har kommit hem med typ 20 stycken åt mig Helt gratis. Affärsinnehavaren ville bara bli av med dem

                  Kommentar

                  Arbetssätt...