Salt till räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krickan
    • May 2008
    • 72

    Salt till räkor?

    Vet att räkor är känsliga för kemikalier, men bör man ha i salt i detta? och då hur mycket?
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Vilka räkor tänker du på?? Amanos klarar en del salt eftersom avkommorna måste ha bräckvatten för att kunna utvecklas. Likaså de flesta filtrerar räkor. Men vanliga crystal red/black, körsbär m.f. behöver inte ha något salt.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Krickan
      • May 2008
      • 72

      #3
      Det är körsbärsräkor jag ska ha, med neoner...
      tänkte på att neonerna ska ha salt, tar då inte räkorna skada?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Ursprungligen postat av Krickan
        Det är körsbärsräkor jag ska ha, med neoner...
        tänkte på att neonerna ska ha salt, tar då inte räkorna skada?
        Neontetran är inte i behov av salt. Salt brukar man endast ha i sjukdoms syfte. Det är bara att köra på med vanligt vatten med ev. beredningsmedel.
        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Exakt varför ska du ha salt i vattnet till neontetror för ??
          Skippa saltet helt.
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Sorry Krickan att jag snor din tråd lite men hur har det gått att kombinera neontetror och räkor ?
            Jag ar själv tvungen till att rädda spillrorna av mitt neontetra stim från stora karet och enda karet jag hade tillgängligt var det med körsbärs räkor.... Kanske inte så smart men vad gör man inte när 6 av 10 har försvunnit spårlöst.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • uncleban
              • March 2008
              • 69

              #7
              Neoner med räkor funkar. Har man gömställen till räkynglar så klarar de sig också. Jag har aldrig haft problem med mina CR o Amano tillsammans med Neon.

              Kommentar

              • Krickan
                • May 2008
                • 72

                #8
                Har nu haft mina räkor i en vecka, tillsammans med några guppys, neontertror, kardinaltetror och svarta neontetror. Än så länge har jag alla 10 st kvar, de verkar gå väldigt bra ihop och är inte på räkorna någonting än. Tipset jag fick var att ge fiskarna lite mera mat. Har gjort detta och som sagt har jag alla kvar...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Det är väl sällan problem med att hålla vuxna räkor ihop med rovfiskar som tetror - däremot så är risken stor att räkynglen går åt.
                  Men som flera har sagt, med en massa finbladiga växter så kommer nog de flesta att klara sig
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    #10
                    För att svara på ursprungsfrågan:
                    Det är generellt inga problem att lågsalta ett räkakvarium.

                    Kommentar

                    • Saturnus80
                      • October 2009
                      • 943

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      Exakt varför ska du ha salt i vattnet till neontetror för ??
                      Skippa saltet helt.
                      Tror att det är rätt vanligt att djurhandlarna lurar på dyrt "akvariesalt", jag gick själv på den niten, så nu har jag massa "akvariesalt" till ingen nytta. Kan man ha det saltet i matlagningen?
                      //Daniel

                      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                      23l aqualandscape med dvärgkulor

                      Kommentar

                      • icefudge
                        • August 2009
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av Saturnus80
                        Tror att det är rätt vanligt att djurhandlarna lurar på dyrt "akvariesalt", jag gick själv på den niten, så nu har jag massa "akvariesalt" till ingen nytta. Kan man ha det saltet i matlagningen?
                        Nope! men du har ju gott om ektozon hemma iaf
                        Malar is the shit

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Vad är ektozon för något, samma sak som akvariesalt?
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Vad är ektozon för något, samma sak som akvariesalt?
                            Ektozon är väll mer ett "medicinskt" salt. Kostar en hel del hos zoohandlaren. Men man bör vara försiktig med saltandet för många individer tål inte alls salt. Och personligen ser jag ingen anledning till att salta akvariet om inte fisken har några sjukdomar eller att det är en fisk som kräver salt/bräckvatten. Salt har ju inte heller något utgångs datum så det kan man lika gärna spara tills man står inför medicinskt behov. Och hjälper inte rekommenderad dos så får man ju självklart medicinera med lämplig medicin.

                            Vad det bekommer frågan med räkor kontra fisk. Körsbär är ju mindre än CR/CB och Amano och stora Neontetror kan sätta i sig en och annan räka om man har otur. Tetror har en tendens att gå på allt som rör sig när de är hungriga och på det sättet tom skada större Körsbär. Men har du tex. java mossa och mycket tätbladiga växter så borde större beståndet klara sig.
                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...