Äppelsnäckor och snäckätande fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    Äppelsnäckor och snäckätande fiskar

    Hej.

    Någon som har erfarenheter av stora äppelsnäckor med andra fiskar av den mer utåtriktade sorten? Har eldbukar, multisar och paletter, samt en praktbotia i mitt 375. Kommer de ge sig på stora äppelsnäckor?

    Anledningen är att äppelsnäckorna snor fodret från mina ancistrusyngel i räk/yngel/snäckakvariet, så jag tänkte lämpa över de största till stora sällskapsakvariet (om de kan tänkas klara sig), så de kan göra nytta med gamla växtdelar och annat skräp. Snäckorna är ju duktiga städare.
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    äppelsnäckorna har ju sitt "lock" för att skydda sej just mot snäckätande fiskar.
    I ett akvarium där fiskarna får mat varje dag kanske det inte händer så mycket.
    Men praktbotian kommer minst sagt vara nyfiken på äppelsnäckan och äppelsnäclan kommer nog känna sej ganska iaktagen typ hela tiden...men är det fullvuxna snäckor så borde dom klara det tycker jag

    Kanske plocka upp snäckorna när du matar dina yngel?
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Ja, det har faktiskt gått bra med de större fiskarna. De bryr sig inte alls, faktiskt. Däremot håller några mindre svärdbärare på att mobba och nafsa snäckorna i baken, men då fäller de ner locket som en bakspoiler. Så de klarar sig bra.

      Kommentar

      Arbetssätt...