Mysteriet med de försvunna Amanoräkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yesska
    • July 2009
    • 140

    Mysteriet med de försvunna Amanoräkor

    Jag köpte för nån månad sedan två st amanoräkor. De sågs till nån dag, sen "försvann" de. Jag var övertygad om att de antingen lyckats hoppa ut eller blivit mat. Senare hittade jag en räka död, och den såg typ kokt ut, rosa var den.

    Igår tömde jag detta akvarium för att flytta allt till det nya 325l karet. Då dök pltsligt den andra räkan upp. Men imorse låg den död på bottnen i det nya karet. I karet har jag en stor mangroverot som har två små grottor i sig, och idag då den ena kakaduacikliden tog sig en titt i en utav dem dök en till räka upp! Jag har lyst med en ficklampa in i grottan och tycker mig se ytterligare en räka... men jag vet att jag bara köpte två och har hittat två döda... visst är det skumt?
    160l asien gurami projekt
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Jag har absolut -ingen- koll på räkor. Men kan det vara så att det är tomma skal du hittat?
    De flesta kräftdjur gör ju på det viset när de växer, och det kan vara rätt läskigt att hitta 'resterna'. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      "Död räka #2" var ett ömsat skal.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Yesska
        • July 2009
        • 140

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        "Död räka #2" var ett ömsat skal.

        Ja, det var nog så... men första döda räkan var inte bara skal, det är jag 100 på, och det är fler än 1 räka innuti roten
        160l asien gurami projekt

        Kommentar

        • Yesska
          • July 2009
          • 140

          #5
          Mystiken tätnar, har nu lånat en bättre ficklampa, och jag kan se iallafall 4 räkor och det är inte av den sort jag köpte. Jag köpte amanoräkor vilka var nästan genomskilniga med svarta prickar på sidorna. Dessa som bor i roten är nästan svarta med en orange smal rand längs hela ryggen.

          Kan det vara så att han som ägde akvariet innan haft sådanna räkor och att de har en liten "koloni" inne i roten? Kan räkor överleva utan vatten ett tag eller? För roten har varit ur akvariet några gånger, men aldrig mer än en timme åt gången.
          160l asien gurami projekt

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Jag har hört talas om räkor som överlevt länge(många timmar kanske tom dygn??) i hålrum i rötter mm. Bara det håller sig fuktigt..
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              :O Spännade! Jag vill höra mer!

              Det finns ingen möjlighet att amanoräkorna råkat få några små yngel, trots allt? Iaf i artbeskrivningen står det ju att det har hänt någon gång i sötvatten. Fast om de ser ut att vara av en helt annan sort gissar jag nog på att du råkat få med dig dem från den gamla ägaren. Varför inte fråga, om du vet vem denne är?

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Yesska
                Dessa som bor i roten är nästan svarta med en orange smal rand längs hela ryggen.
                Låter som mörka körsbärsräkor.

                Kommentar

                • Yesska
                  • July 2009
                  • 140

                  #9
                  Här kommer en bild på en räka. Den är dålig men det är svårt att få en bar bild på dem, då de mest kikar fram då det är mörkt.
                  Bifogade filer
                  160l asien gurami projekt

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Är de verkligen gröna eller ser det bara ut så på fotot?

                    Vild gissning: Caridina simoni
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Yesska
                      • July 2009
                      • 140

                      #11
                      Nja, de är inte gröna..mer mörkt grå eller svarta.
                      160l asien gurami projekt

                      Kommentar

                      • Koimannen
                        • October 2009
                        • 7

                        #12
                        cardinia cf babaulti

                        Kommentar

                        Arbetssätt...