Snäcka som tål lägre Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Snäcka som tål lägre Ph?

    Jag har haft ett antal äppelsnäckor men dom tål inte riktigt det sura vattnet i mina SA kar. Vill ändå ha någon form av rengörare och algätare.
    Fårgärna vara dekorativ samtidigt..
    Någon som kan ge mig råd??
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Physa och kanske röd posthornssnäcka. Physa är väl inte direkt dekorativ, men posthornssnäckan är rätt snygg när de får upp färgen. Ingen av dem tål jättelåga pH, men under 7 i alla fall.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gäst
      • June 2009
      • 66

      #3
      hur surt är surt?

      Kommentar

      • GöranE
        • November 2008
        • 735

        #4
        Tack för svaren..
        Posthornssnäckan var ju riktigt fräck! Blir dom stora?

        Jag har mellan sex och sju i mina kar. Men jag har även haft problem med att snäckornas skal löses upp i neutralt vatten. Kanske inte har med ph:t att göra ändå?? Vattnet är väldigt mjukt där jag bor. Kan det finnas något samband??
        Senast redigerad av GöranE; 03 November 2009, 21:44.
        Jordätare................ inget kommer i närheten!!

        Quidquid latine dictum sit, altum videtur

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det är pH som avgör om kalken löses upp, under 7.5 så löser den sig, över 7.5 gör den det inte.

          De två snäckor jag listade har nästan inget kalk i skalet, de har skal i stort sett uteslutande av protein (som våra naglar), det är därför det är genomskinligt. De dör ändå om pH ramlar riktigt lågt, men de får inte skalerosion.

          Posthornssnäckan är, mellan tummen och pekfingret, upp till 10 mm i skaldiameter, dvs rätt liten.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...