Hur är det här med snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    Hur är det här med snäckor?

    Idag var jag till stans zoobutik för att köpa lite shampo till hundarna.
    Kunde inte låta bli att kolla över vad som fans i akvarierna. I ett fanns en hög med stora gul/oranga snäckor.
    Jag gissade att det var äppelsnäckor. Men nej sa han i affären, dom här hette något annat. (kommer tyvär inte ihåg namnet nu)
    han påstog även att äppelsnäckor är vanliga snäckor som man får i akvariet skillnaden var bara att äppelsnäckorna är större. Och att man igenligen inte vill ha sånna i akvariet.

    De här stora gul/oranga snäckorna la sinna ägg över vatten ytan. Så om man ville ha fler så skulle man inte ha fullt med vatten i karet.

    Jag köpte iallafall två stycken för att dom var så fina, har två posthornasnäckor redan emn dom här är roligare för dom kommer liksom mer ut ur skalet med långa tentakler och man ser nästen ett "ansikte" på dom.

    Tror iallafall att det är äppelsnäckor jag fått tag på, eller vad tror ni?

    / Katarina
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    #2
    Kolla på http://applesnail.net/
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

    Kommentar

    • Jina
      • August 2009
      • 182

      #3
      Tja, äppelsnäckorna lägger ägg över vattenytan och är lätta hålla efter. Posthorns är ju riktiga invasionssnäckor!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det låter som om du fått tag på en okunnig zoohandlare!!
        Möjligen skulle du kunna ha fått tag på Pomacea caniculata, som är släkt med äppelsnäckor, men blir större och är riktiga växtmarodörer, men sannolikheten att sådana kryper runt i Arboga zoo är nog rätt minimal
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Koimannen
          • October 2009
          • 7

          #5
          sulawezi cone snail tylomelia sp kanske

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            Ursprungligen postat av Jina
            Tja, äppelsnäckorna lägger ägg över vattenytan och är lätta hålla efter. Posthorns är ju riktiga invasionssnäckor!


            Bara om man matar som att man förväntar sig en invasion och inte vill att de ska svälta

            eller har fiskar som skräpar ner mycket (och då är det ju bra att det finns snäckor som kan ta hand om maten istället)

            Kommentar

            • Tagebriard
              • September 2009
              • 57

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Det låter som om du fått tag på en okunnig zoohandlare!!
              Möjligen skulle du kunna ha fått tag på Pomacea caniculata, som är släkt med äppelsnäckor, men blir större och är riktiga växtmarodörer, men sannolikheten att sådana kryper runt i Arboga zoo är nog rätt minimal
              Hur stora blir Pomacea caniculata respektive Äppelsnäckor då?

              Jag googlade på Pomacea caniculata och bilderna jag fick upp var rätt lik de två jag köpte. Men dom liknar även äppelsnäckorna. Är det bara storleken som skilljer dessa åt?

              Hoppas Pomacea caniculata är väldigt ovanliga och att det är vanliga äppelsnäckor jag fått tag på, Vill inte ha monster i akvariet.

              Kommentar

              • Tagebriard
                • September 2009
                • 57

                #8
                Ursprungligen postat av Koimannen
                sulawezi cone snail tylomelia sp kanske
                Googlade på sulawesi cone snail tylomelania sp. och så ser dom inte ut, men tack för hjälpen iallafall.

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Carniculata är världens största sötvattensnäcka, och blir som en tennisboll, drygt, när den är färdigvuxen.
                  Jag tror faktiskt inte att det är den utan det är helt vanliga äpplen du har fått tag i.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Mrs Peel
                    • October 2009
                    • 115

                    #10
                    Det var inte Guldampullaria du köpte då? Fast vad jag fått för mig är det samma som äppelsnäcka, men jag tänkte att det kanske var den benämningen som var i affären - ampullaria?
                    240 l blubb blubb

                    Kommentar

                    • drd
                      • March 2004
                      • 5586

                      #11
                      Detta är en cool snigel som inte förökar sig nåt nämnvärt förräns dom blir stora 6-7 cm långa.

                      Har 3 såna här sulawesi sniglar av nåt slag i mitt zebraplecokar.
                      Bifogade filer
                      ________________________________________________

                      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                      Kommentar

                      • Tagebriard
                        • September 2009
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mrs Peel
                        Det var inte Guldampullaria du köpte då? Fast vad jag fått för mig är det samma som äppelsnäcka, men jag tänkte att det kanske var den benämningen som var i affären - ampullaria?
                        Jo det var så dom hette i affären
                        Och det är samma som äppelsnäcka?? Isåfall ska jag inte rådfråga något mer i den affären

                        Kommentar

                        Arbetssätt...