Snäckorna dog..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViccyVictoria
    • October 2009
    • 3

    Snäckorna dog..?

    Vi köpte ett nytt akvarium och fiskar i början av denna veckan.
    Vi hade köpt bland annat 2 snäckor som enligt säljaren äter smuts. (Vet inte vilken sort vi köpte dock)
    Och nu igår så upptäckte jag att en snäcka bara flöt runt på vatten ytan. Förmodligen hade den dött under natten.
    Nu på morgonen såg jag att den ANDRA också flöt runt och ja, nu är båda döda.

    Vad har jag gjort för fel?
    Jag trodde inte att man behövde tänka på dom så mycket eftersom de bara sätter sig på akvarierutan och äter smutset.

    Kan någon hjälpa mig? =)
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Troligtvis är det äppelsnäcka eller zebrasnäcka du köpt. Kankske posthornssnäcka.
    De flesta snäckor äter alger (förutom anentome helena som äter snäckor) och matrester, men i ett nystartat akvarium är det rätt dåligt med alger och då kan man ge dem någon algtablett att tugga på. I ett väl inkört akvarium hittar de ofta mat själva.
    Om snäckorna flyter på ytan BEHÖVER det inte betyda att de är döda alla gånger.
    Iallafall äppelsnäckor kan andas vanlig luft och gå omkring på land. När de dragit in luft blir de ofta lätta och kan då flyta.
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Läs gärna på om akvarieuppstart, du undviker då risk för nitritspikar med efterföljande massdöd. Det tar ca 40 dagar innan ett akvarium är helt inkört.
      Vad gäller snäckorna, tjaa...de kanske inte var döda som sagts förut, kanske har du koppar i vattnet (stor risk för det om du bor i eget hus), eller så var de helt enkelt i dålig form redan när du köpte dem.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...