Lite frågor om Körsbärs räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    Lite frågor om Körsbärs räkor.

    I går var jag iväg och handlade lite, som vanligt var det så att det jag hade planerat att köpa var slut.
    Jag hade tänkt och köpa 3-7 st Amano-räkor och 3st Albino pansarmalar.
    Men istället så hittade jag Körsbärsräkor och bestämmde mig gör att köpa 3st som enligt hon som jobbade där var ett bra antal. Har sedan läst att dom helst ska vara ca 10st, men gjort är gjort.


    Jag hade ju lite frågor också.

    1,) Det står på Haacks att Körsbärs räkor klar av normal dos av PMDD?
    Gör dom det?

    2,) Läste också att dom gillade löv, men hittade inte var det var för löv och hur man gjorde "iordning" dom innan man sätte in dom i karet

    3,) Hittade även en hel del av en bakstjärt inne på en sten i akvriumet skalet var helt vitt. Har den ömsat skal i såfall varför?
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    1. Dom klarar normalt pmdd och tmg i rätt dosering.
    2. Mina älskar ek och boklöv som jag kokar innan för att dom ska sjunka direkt.
    3.Dom ömsar skal när dom växer och ofta när man flyttat dom.

    Kul med körsbärsräkor, har ett 63 liters kar med ett par hundra nu och fler blir dom för varje dag
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Gå in på www.redbee.se och bli medlem oxå, där är alla mer eller mindre räknördar.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • Ancristus <3
        • July 2009
        • 277

        #4
        Så är medlem där nu, tack för ett snabbt svar.
        I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Ursprungligen postat av Ancristus <3
          Så är medlem där nu, tack för ett snabbt svar.
          Det var så lite så
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Ancristus <3
            • July 2009
            • 277

            #6
            Man kan undra hur en stenhård kille som du kan vara så ödmjuk :P


            Har en liten fråga till här nu, jag undrar om man kan ge dom Al löv eller ger dom utan nångon farlig smörja i vattnet?
            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Allöv.....hmm det skulle kanske kunna funka man kan ju stoppa alkottar i karen för att sänka ph´t.
              Se till att dom är vissna och det gäller dom andra sorternas löv oxå
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Ancristus <3
                • July 2009
                • 277

                #8
                Okej då blir det till att leta på marken :P
                I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                Kommentar

                • Spongeduck
                  • June 2009
                  • 366

                  #9
                  Lånar tråden lite :
                  Vad är minsta storlek man kan ha för att räkakvarium för små räkor som amano och körsbär och måste man ha pump i ett akvarium med endast räkor och snäckor ?

                  Kommentar

                  • Slatan
                    • August 2009
                    • 277

                    #10
                    Om man har räkor och fiskar i samma akvarium, kan man lägga i löv och sånt då också?
                    Och hur mycke kan man lägga i? Räcker ett halvt löv eller kan man ösa i en skyffel typ? =)
                    -Varför är bladlöss så små?
                    -De stannar i växten!

                    54 liter akvarium

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Slatan
                      Om man har räkor och fiskar i samma akvarium, kan man lägga i löv och sånt då också?
                      Och hur mycke kan man lägga i? Räcker ett halvt löv eller kan man ösa i en skyffel typ? =)
                      1 blad per 10 liter vatten räcker och det är inga problem för fiskar.

                      Zoopetartikel om räkor
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • RobinJ
                        • January 2007
                        • 251

                        #12
                        Är det någon risk att räkor klättrar ut ur akvariet? Ska fixa lite körsbärsräkor
                        Fish go moo

                        Kommentar

                        • icefudge
                          • August 2009
                          • 177

                          #13
                          Ursprungligen postat av RobinJ
                          Är det någon risk att räkor klättrar ut ur akvariet? Ska fixa lite körsbärsräkor
                          nej det är ingen risk att dom "klättrar ut" men dom kan däremot hoppa ut om man inte har täckglas över
                          Malar is the shit

                          Kommentar

                          • Ancristus <3
                            • July 2009
                            • 277

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobinJ
                            Är det någon risk att räkor klättrar ut ur akvariet? Ska fixa lite körsbärsräkor
                            Dom kan hoppa ut om dom blir rädda, och när jag var i affären så jag att räkorna gick upp på glasset och en liten bit ovanför ytan innan dom trillade ner igen.
                            I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                            Kommentar

                            • RobinJ
                              • January 2007
                              • 251

                              #15
                              okej, det är just det att jag inte har något täckglas och att en rot sticker upp ovanför ytan som är ypperlig att klättra upp på. Har en fiskskål som räckorna ska få vara i, så det blir svårt att hitta glas, men iför sig går det lika bra med ett snygg nät.

                              Iallfall är nästa fråga vilket pris är vettigt på körsbärsräkor? Så att man inte slänger alla pengar i skålen. Hur mycket kostade era?
                              Fish go moo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...