Flodkräfta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Flodkräfta.

    Nu har jag egentligen ingen fråga att ta upp, men det kändes som om 'skaldjursdiskussionen' var en smula fattig utan en enda vettig tråd angående kräftor i akvarium.
    Jag har själv en ensam flodkräfta som glatt klänger omkring på mina 'viltfångade' trädpinnar sedan han tagit död på (vilken blodtörstig krabat!) sin lika store artfrände. Han är sisådär åtta centimeter från klo till stjärt.. för tillfället mer brun än den blå nyans som han imponerade med vid fångsten, och är en av de gladaste, roligaste akvarieinnevånare jag haft. Han klänger, klättrar, gräver och hittar på hyss, och äter så gott som allt jag vågat bjuda på!
    Inte det minsta skygg längre, så länge jag inte kommer med slamsugaren (han skiter en hel del. ^^).
    Det vore roligt att höra om någon lyckats med att få våra svenska kräftor att leka i akvarium, eller bara växa. Eller någon annan trevlig erfarenhet?
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Ska det bli småkräftor behövs en period med kallare vatten.

    Hittade på en bra länk jag hade http://www.astacus.org/
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Åh, jag ska genast titta närmare. Naturligtvis krävs en hona + hane för att något ska hända och jag hoppas att han ska acceptera ytterligare en kräfta i sitt akvarium.. men om inte annat får man kanske försöka fånga en romstinn tös till våren. Det blir till att läsa på!
      Tack för tips!
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        För att fortgå med en tråd som är lika stilla och stel som en död mans lemmar - jag har ett gäng på närmare tjugofem elristor som sällskap till min bökande kräfta, och kom efter ett antal Mycket brutala dödsfall (vilka magnifika rovdjur de är ändå, kräftbusarna) fram till att en viss grad av övermatning gör skaldjuret fogligare. Efter en liten bit av hundens tuggpinne om dagen och en algsten att beta på verkar han lämna fiskarna ifred. Rätt nöjd.

        Kanske kan drömmen om en halvsvensk och rätt harmonisk biotop bli sann trots allt!

        Bilder kommer så snart guldmedlemskapet går igenom. ^^
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • platypus
          • September 2009
          • 23

          #5
          Följer med spänning denna tråd! Har själv funderat på att skaffa mig kräfta under ett tag men jag har inte ytan, hur stort har du din?

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Faktum är att det hela bara började som ett litet experiment då jag behöll två av kräftorna som var "under standard" när vi fiskade upp odjuren under sommaren; de fick leva i en låg plastbalja med skvalande pump under flera veckor och verkade trivas tills dess 'Snille' (den större) tycligen fann det för gott att ta livet av 'Ville' (den mindre) och därmed blev ensam härskare över sin domän.

            Kort därefter uppdaterade jag mitt sällskapsakvarium på sisådär hundra liter till ett 252, flyttade över fiskarna, och lät kräftan bo i det lilla karet medelst inredning importerad från älv och sjö. Ärligt talat kan jag inte svara på just hur stor plats kräftan bör ha, men med sten och rot och med tanke på hur väl han utnyttjar inredningen verkar eländet må riktigt bra i fångenskap.
            Detta gäller även elritsorna som blivit tjocka, välmående och handtama mycket kvickare än jag trott.
            Kanske beror alltsammans på att jag bjuder på mer mat än jag borde, eller på att somliga vattenbyten (10 % varannan dag) består av älvsvatten).

            Hursomhelst är herr kräfta en underhållande krabat så länge han inte leker massmördare.


            Till nästa säsong hoppas jag utan tvekan kunna identifiera kön, skaffa ett betydligt större kar och initiera lek hos såväl fisk som kräfta - det vore väl fantastiskt? ^^
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ursprungligen postat av Pickles
              Faktum är att det hela bara började som ett litet experiment då jag behöll två av kräftorna som var "under standard" när vi fiskade upp odjuren under sommaren; de fick leva i en låg plastbalja med skvalande pump under flera veckor och verkade trivas tills dess 'Snille' (den större) tycligen fann det för gott att ta livet av 'Ville' (den mindre) och därmed blev ensam härskare över sin domän.

              Kort därefter uppdaterade jag mitt sällskapsakvarium på sisådär hundra liter till ett 252, flyttade över fiskarna, och lät kräftan bo i det lilla karet medelst inredning importerad från älv och sjö. Ärligt talat kan jag inte svara på just hur stor plats kräftan bör ha, men med sten och rot och med tanke på hur väl han utnyttjar inredningen verkar eländet må riktigt bra i fångenskap.
              Detta gäller även elritsorna som blivit tjocka, välmående och handtama mycket kvickare än jag trott.
              Kanske beror alltsammans på att jag bjuder på mer mat än jag borde, eller på att somliga vattenbyten (10 % varannan dag) består av älvsvatten).

              Hursomhelst är herr kräfta en underhållande krabat så länge han inte leker massmördare.


              Till nästa säsong hoppas jag utan tvekan kunna identifiera kön, skaffa ett betydligt större kar och initiera lek hos såväl fisk som kräfta - det vore väl fantastiskt? ^^
              Det hade varit kul att se lite småtingar, men man får väll hålla sig till tåls.
              Kul projekt, min man ville att jag skulle sätta ner en signalkräfta i ett av karen men har inte vågat, vet ju inte hur mycket fisk man blir av med, men den är ju bara liten tyckte han, ja visst nu ja ska vi ta upp den och äta den när den är för stor då eller nä bättre att låta bli, kanske om något kar blir tomt någon gång.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Williamberg
                • October 2009
                • 12

                #8
                De kan tyvärr vara aggressiva men håller man tillräckligt många i ett akvarium så tycks aggression spridas ut och man slipper mord. Jag har tidigare hållit ett 10 tal. I längden stod jag dock inte ut med allt ljud de genererar medan de bökar runt för mat.
                Certifiable fishaholic!

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Håller man många måste det finnas en väldig massa gömställen. Byter en skal blir den snabbt mat åt någon av dom andra. Sen kan det bli bråk om gömställen
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  Arbetssätt...