räkor och snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tagebriard
    • September 2009
    • 57

    räkor och snäckor

    har läst lite här på forumet och har förstått att snäckorna håller efter alger i akvariet.
    Är Posthornssnäckan den som jobbar bäst?

    Räkor då? Gör dom också nytta i akvariet eller är dom bara på kul?
    Hur stora blir dom. Såg några i affären häromdagen, dom var så små och syntes knapt. men det kanske bara var bebisar.

    Är räkor och sniglar lätta att sköta och håller dom sig vid liv och låter bli att bli uppätna av "vanliga" sällskapsfiskar.

    Villka fiskar äter räkor/snäckor?
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Alla fiskar äter räkyngel, även små, vilket jag upptäckte. Hade guppy och svärbärarungar på max 1,5 cm. Såg att räkorna hade rom hela tiden, men det blev aldrig några småräkor. Jag förstod efter ett tag när småfiskarna bokstavligt talat patrullerade botten, eller stod på pass utanför nystanet med javamossa. Jag pytsade över småfisken till det stora akvariet, och sedan dess har det blivit fullt med små körsbärsräkor i akvariet. Har äppelsnäckor, posthornssnäckor och körsbärsräkor och Ancistrusyngel tillsammans. Ancistrus struntar i småräkor. Vet inte hur det hade varit med en fullvuxen Ancistrus, men de verkar bara bry sig om alger, träbitar, fodertabletter (och att para sig). En botia eller ciklider är nog det sämsta att ha om man vill ha kvar snäckor.

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Lustigt, jag har körsbärsräkor i mitt platykar och det blir massor med räklingar som överlever. Däremot är det ytterst få platy-yngel som klarar sig.

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      Arbetssätt...