Planarier i räk akvarium? :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

    Planarier i räk akvarium? :(

    Fick mina körsbärs räkor i dag av en tös som jag köpte dom av
    Har suttit fast klistrad och kikat när dom små liven springer glatt om kring,
    Tog o Köpte mig en ganska stor mangrove rot för nån vecka sen med massa hål och gömställen i,
    Helt plötsligt får jag syn på en mask,
    Ganska platt, tjock o grå aktig,
    Vad jag har förstått så är det en planarier, eller vad huun kan det vara?
    Är detta nått som kan skada mina räkor?
    Eller käkar dom upp den?,
    Har för tillfället bara sätt en,men ganska rädd av okunskap att det skulle skada mina räkor

    Om det skulle vara en sån mask som jag tror, så sägs det att det är pga av övermatning, men detta kar har stått tomt länge, har för några veckor sen haft några yngel där i men städat noga efter dom.

    Hur ska jag gå till väga?
    Kan jag andas ut?
    Bör jag tänka på någe speciellt,eftersom den var så snabb in i detta hål så vete tusan m jag kan få tag på den...

    Varma Hälsningar Linda
  • Nitra
    • November 2005
    • 39

    #2
    Ursprungligen postat av Nitra
    Fick mina körsbärs räkor i dag av en tös som jag köpte dom av
    Har suttit fast klistrad och kikat när dom små liven springer glatt om kring,
    Tog o Köpte mig en ganska stor mangrove rot för nån vecka sen med massa hål och gömställen i,
    Helt plötsligt får jag syn på en mask,
    Ganska platt, tjock o grå aktig,
    Vad jag har förstått så är det en planarier, eller vad huun kan det vara?
    Är detta nått som kan skada mina räkor?
    Eller käkar dom upp den?,
    Har för tillfället bara sätt en,men ganska rädd av okunskap att det skulle skada mina räkor

    Om det skulle vara en sån mask som jag tror, så sägs det att det är pga av övermatning, men detta kar har stått tomt länge, har för några veckor sen haft några yngel där i men städat noga efter dom.

    Hur ska jag gå till väga?
    Kan jag andas ut?
    Bör jag tänka på någe speciellt,eftersom den var så snabb in i detta hål så vete tusan m jag kan få tag på den...

    Varma Hälsningar Linda

    INGEN vänlig själ som kan svara på detta?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Det finns planarier som är parasitiska, men man ser aldrig dem krypa omkring. Däremot verkar t ex guramis tycka de är smaskens. Så de är inte farliga, och försvinner såsmåningom om det inte finns någon överbliven mat.

      Läs även gärna denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=55519
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...