Kräftor förbjudna eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    #16
    Ni som nu är så jätte engagerade i detta varför tar ni inte själva och åker land och rike runt och viftar med era papper till varje affär i sverige iställe för att klaga på att andra att dom inte gör det. skärp er!.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Affärer jag läst om t ex på forumet och mailar har inte tagit illa upp utan tackat ist. Även om dom såklart har vetat om lagen egentligen. Skulle jag se kräftor i en affär skulle jag oxå nämna att det är olagligt.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #18
        som sagt jag har ifråga satt hur det vekligen ligger till och har underflera år sagt att det inte är lagligt. Men eftersom att varenda en här uppe har någon gång då och då hemma dom så börjar man fundera. Men att börja skälla och anmäla osv för en sak som man inte tror på känns absolut inte rätt. Då får någon annan göra det. Och om ni nu brinner så starkt för det ta och åk själva land och rike runt och informera, skälla anmäla affärerna är det upp till er men det är inte något jag själv kommer göra. Då får ni gnällla hur mycket ni vill på mig.!

        Kommentar

        • Paracheirodon axelrodi
          • September 2009
          • 85

          #19
          Ursprungligen postat av Danne_K
          Ni som nu är så jätte engagerade i detta varför tar ni inte själva och åker land och rike runt och viftar med era papper till varje affär i sverige iställe för att klaga på att andra att dom inte gör det. skärp er!.
          Eller använder fenomenet internet och informerar om att man inte ska stödja missgynnande verksamhet inom hobbyn.

          Ja just det det va ju det som skedde men inte godtogs

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Enda felet du själv gör är att öppet på ett forum skriva att det är en skitlag som du struntar i.
            Om nu någon sas fel person läser kanske det blir koll bland affärer hur dom egentligen följer lagen?
            Skälla på en affär kommer man som sagt inte långt med. Anmälatror jag ingen här vill göra med risk att skada hobbyn.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #21
              Ursprungligen postat av Danne_K
              som sagt jag har ifråga satt hur det vekligen ligger till och har underflera år sagt att det inte är lagligt. Men eftersom att varenda en här uppe har någon gång då och då hemma dom så börjar man fundera. Men att börja skälla och anmäla osv för en sak som man inte tror på känns absolut inte rätt. Då får någon annan göra det. Och om ni nu brinner så starkt för det ta och åk själva land och rike runt och informera, skälla anmäla affärerna är det upp till er men det är inte något jag själv kommer göra. Då får ni gnällla hur mycket ni vill på mig.!
              Tidigare sålde flera av affärerna häromkring kräftor, vilket jag påpekade var fel. Numera ser man inga i de affärerna. I stället för att åka land och rike runt så tycker jag att vi kan hjälpas åt inom våra egna närområden.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #22
                Ursprungligen postat av eriahl
                Enda felet du själv gör är att öppet på ett forum skriva att det är en skitlag som du struntar i.
                Om nu någon sas fel person läser kanske det blir koll bland affärer hur dom egentligen följer lagen?
                Skälla på en affär kommer man som sagt inte långt med. Anmälatror jag ingen här vill göra med risk att skada hobbyn.

                Okej kanske var fel av mig att skriva ut det på ett forum. Men tycker ändå på nått sätt att det är bra att diskutera saker som man tycker är fel. Nu vart det ju en väldigt konstig diskution om att jag ska fara å vifta med papper om en sak som jag inte ens tror på. Jaja skit samma ska hålla mina åsikter för mig själv i varje fall på detta forum

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #23
                  Ursprungligen postat av Paracheirodon axelrodi
                  Eller använder fenomenet internet och informerar om att man inte ska stödja missgynnande verksamhet inom hobbyn.

                  Ja just det det va ju det som skedde men inte godtogs
                  Då får du väll ta å maila eller hur du nu vill informera vi fenomenet internet. Kanske du ska starta en hemsida och informera nu har du fått lite tips av mig hur du ska använda ditt fenomen

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #24
                    NEJ, signal och flodkräftor är inte förbjudna i butik. JA, det kanske är fel. JA, lagtexten må ha en viss dubbelmoral men varför inte börja med att försöka få bort de kräftor som redan är olagliga ur butikskaren så kommer vi en bra bit på väg, inte speciellt många som är intresserade av att ha "tråkiga svenska" kräftor i sina kar ändå.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Tidigare sålde flera av affärerna häromkring kräftor, vilket jag påpekade var fel. Numera ser man inga i de affärerna. I stället för att åka land och rike runt så tycker jag att vi kan hjälpas åt inom våra egna närområden.
                      Jag har också påpekat detta i de affärer där jag har sett kräftor och det var nu länge sedan jag såg kräftor säljas i en affär. Så det hjälper helt klart om man informerar om lagen, däremot skall man självklart inte skälla.

                      Infon som jag la in ovan kan säkert vara en hjälp om man vill informera.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #26
                        Jag har (viss) förståelse för lagen och följer den, men tycker samtidigt att det är väldigt tråkigt (ur akvaristisk synpunkt) att den ser ut som den gör, främst eftersom det finns så otroligt mycket vackra och spännande kräftor ute i världshandeln. Att avstå från att hålla dem är däremot ingen större uppoffring för mig, men jag skulle inte tveka på att köpa några Cherax misolicus om de vore lagliga. Sen är det ju lite komiskt att människan som är den som utrotat flest arter genom världshistorien är den som skall sticka ut näsan och helt plötsligt avgöra vad som hör hemma var eller inte alls, men det är en annan diskussion.

                        Steg jag själv in i en butik som sålde olagliga kräftor skulle jag inte inhandla någon, men jag skulle förmodligen inte påpeka det heller. Zoobutiker gör fel ideligen med saker som är betydligt mycket värre än detta, och skulle jag påpeka alla snedsteg jag bevittnar i zoobutiker varje år fick jag ju inte göra annat. Bättre vore om den zoologiska handeln var kontrollerade och synade av högre instanser med ”stickprov” när de minst anar det, det skulle nog sätta större press på dem till att hålla sig i skinnet.

                        Jag själv hoppas bara att fler kräftor kommer att bli tillåtna längre fram i tiden, även om jag tror att det är föga troligt.
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...