Kräftor förbjudna eller inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    • February 2005
    • 1034

    Kräftor förbjudna eller inte

    Efter som att man fortfarande ser kräftor i var och varannan affär till och från (inte våra svenska kräftor då vill säga). Jag passade på att fråga en av affärs innehavarna hur det egentligen ligger till eftersom att jag har hört rätt länge att alla kräftor utom våra egna är förbjudna att hålla.
    Svaret jag fick var ungefär så här. Det är förbjudet att importera kräfoter och det är förbjudet att släppa ut. Men det är inte förbjudet att vare sig sälja eller hålla redan existerande populationer.

    Så rätt eller fel?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Antingen ljuger affären, eller så är de oerhört okunninga.

    Nedanstående meddelande skickades av Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) ut till sina medlemmar på försommaren (jag hade skrivit det på uppdrag av Zoorf).



    Sötvattenskräftor är förbjudna I Sverige.
    Eftersom det tydligen på vissa ställen förekommer att sötvattenskräftor säljs i Sverige, trots att det har varit förbjudet i åtskilliga år, vill Zoorf påminna om det gällande förbudet samt att det är mycket viktigt att alla följer gällande lagstiftning.

    Förordningen
    I Artskyddsförordningen SFS 2007:845 anges
    - i 18§ att det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
    - i 24§ anges att det är förbjudet att förvara och att transportera sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
    - i 29§ anges ett undantag från 24§ och det är att förbudet inte gäller för vanliga flodkräftor (Astacus astacus) samt för signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) förutsatt att dessa har fångats eller odlats i Sverige.
    - i 32§ anges en möjlighet att man under speciella förutsättningar, hos Fiskeriverket, kan ansöka om dispens från 24§ när det t.ex. handlar om forskningsändamål. Någon möjlighet till undantag för handel med kräftor i zoo/akvarieaffärer finns dock inte. Dessutom skulle det i så fall dessutom krävas en dispens för samtliga led (grossist, affär, kund) – dvs både för transporten mellan varje led och för förvaringen i varje led.

    Praktisk betydelse
    De tre familjer som anges ovan inbegriper i praktiken ALLA sötvattenskräftarter (med undantag för signal- och flodkräftan) som kan vara lämpliga för akvarier eller dammar, så man kan säga att det i praktiken råder ett totalförbud i Sverige för hållande av kräftor.
    Till exempel inbegrips även den lilla vackra tropiska och lättodlade arten Cambarellus patzuarensis i detta förbud.
    Det kan också vara värt att notera att bara för att man kallar en kräftart för något annat än kräfta, förblir den fortfarande en kräfta. Den s.k. blå hummern (bl.a. kräftarten Cherax sp. 'blue moon') är självklart därför även den förbjuden eftersom det är en kräfta och inte en hummer (det existerar inte några sötvattenshumrar).

    Nygammal förordning
    Denna förordning är visserligen relativt ny (trädde i kraft den 1 januari 2008), men skrivningen i den gamla artskyddsförordningen (1998:179) från 1998 var i denna fråga i det närmaste identisk, så det rör sig definitivt inte om en ny lagstiftning utan den har gällt i ca. 10 år. Däremot är det först på senare år som kräftor nere på kontinenten (där de också är tillåtna) inom akvariehobbyn har blivit populära och då uppenbarligen i vissa fall även har börjat importeras hit av okunniga privatpersoner och företag.

    Anledning till förordningen
    Huvudsyftet med denna förordning är att hindra sjukdomsspridning av nya svamp-, virus- och bakteriesjukdomar och även hindra införandet av nya parasiter.
    Oavsett om detta är en befogad eller obefogad oro, skall man självklart ta förordningen på allvar och följa gällande lagstiftning och absolut inte ha kräftor i sitt sortiment.

    Straff
    Den som bryter mot den gällande förordningen döms för artskyddsbrott enligt Miljöbalken (1998:808). Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

    Refererenser:
    Artskyddsförordningen 2007:845
    Artskyddsförordningen 1998:179
    Miljöbalken 1998:808
    Pers. kom. Erland Lettevall/Lennart Edsman, Fiskeriverket
    www.zoopet.com

    Kjell Fohrman på uppdrag av Zoobranschens Riksförbund (ZOORF
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 September 2009, 11:34.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      vad menas med undantag för signal- och flodkräftan.
      får man köpa och hålla dess hur som helst?

      jag menar det måste sabba ganska enormt för exempelvis projektet i Värsjön, (det enda exemplet tror jag förvisso) som håller på att plantera in flodkräftan igen, om man får hålla signalkräfta som man vill.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av FiaLotta
        vad menas med undantag för signal- och flodkräftan.
        får man köpa och hålla dess hur som helst?

        jag menar det måste sabba ganska enormt för exempelvis projektet i Värsjön, (det enda exemplet tror jag förvisso) som håller på att plantera in flodkräftan igen, om man får hålla signalkräfta som man vill.
        Ja det är lite underligt att man får hålla signalkräftan som bevisligen sprider sjukdomar, medan man inte får hålla tropiska kräftor där detta inte är sannolikt.
        Oavsett vilket, lagen är tillkommen för naturskyddsändamål så håller man signalkräftor så se till att de inte har en chans att rymma och håller man dem inomhus i ett akvarie så lär chansen vara minimal. Det lär inte vara tillåtet att hålla dom i en damm utomhus.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Antingen ljuger affären, eller så är de orehört okunninga.

          Nedanstående meddelande skickades av Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) ut till sina medlemmar på försommaren (jag hade skrivit det på uppdrag av Zoorf).



          Sötvattenskräftor är förbjudna I Sverige.
          Eftersom det tydligen på vissa ställen förekommer att sötvattenskräftor säljs i Sverige, trots att det har varit förbjudet i åtskilliga år, vill Zoorf påminna om det gällande förbudet samt att det är mycket viktigt att alla följer gällande lagstiftning.

          Förordningen
          I Artskyddsförordningen SFS 2007:845 anges
          - i 18§ att det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
          - i 24§ anges att det är förbjudet att förvara och att transportera sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
          - i 29§ anges ett undantag från 24§ och det är att förbudet inte gäller för vanliga flodkräftor (Astacus astacus) samt för signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) förutsatt att dessa har fångats eller odlats i Sverige.
          - i 32§ anges en möjlighet att man under speciella förutsättningar, hos Fiskeriverket, kan ansöka om dispens från 24§ när det t.ex. handlar om forskningsändamål. Någon möjlighet till undantag för handel med kräftor i zoo/akvarieaffärer finns dock inte. Dessutom skulle det i så fall dessutom krävas en dispens för samtliga led (grossist, affär, kund) – dvs både för transporten mellan varje led och för förvaringen i varje led.

          Praktisk betydelse
          De tre familjer som anges ovan inbegriper i praktiken ALLA sötvattenskräftarter (med undantag för signal- och flodkräftan) som kan vara lämpliga för akvarier eller dammar, så man kan säga att det i praktiken råder ett totalförbud i Sverige för hållande av kräftor.
          Till exempel inbegrips även den lilla vackra tropiska och lättodlade arten Cambarellus patzuarensis i detta förbud.
          Det kan också vara värt att notera att bara för att man kallar en kräftart för något annat än kräfta, förblir den fortfarande en kräfta. Den s.k. blå hummern (bl.a. kräftarten Cherax sp. 'blue moon') är självklart därför även den förbjuden eftersom det är en kräfta och inte en hummer (det existerar inte några sötvattenshumrar).

          Nygammal förordning
          Denna förordning är visserligen relativt ny (trädde i kraft den 1 januari 2008), men skrivningen i den gamla artskyddsförordningen (1998:179) från 1998 var i denna fråga i det närmaste identisk, så det rör sig definitivt inte om en ny lagstiftning utan den har gällt i ca. 10 år. Däremot är det först på senare år som kräftor nere på kontinenten (där de också är tillåtna) inom akvariehobbyn har blivit populära och då uppenbarligen i vissa fall även har börjat importeras hit av okunniga privatpersoner och företag.

          Anledning till förordningen
          Huvudsyftet med denna förordning är att hindra sjukdomsspridning av nya svamp-, virus- och bakteriesjukdomar och även hindra införandet av nya parasiter.
          Oavsett om detta är en befogad eller obefogad oro, skall man självklart ta förordningen på allvar och följa gällande lagstiftning och absolut inte ha kräftor i sitt sortiment.

          Straff
          Den som bryter mot den gällande förordningen döms för artskyddsbrott enligt Miljöbalken (1998:808). Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

          Refererenser:
          Artskyddsförordningen 2007:845
          Artskyddsförordningen 1998:179
          Miljöbalken 1998:808
          Pers. kom. Erland Lettevall/Lennart Edsman, Fiskeriverket
          www.zoopet.com

          Kjell Fohrman på uppdrag av Zoobranschens Riksförbund (ZOORF


          Det står ju där tydligt. Och har sagt så i flera år men man blir fundersam när i princip alla affärer här omkring har inne kräftor lite då och då...

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Danne_K
            Det står ju där tydligt. Och har sagt så i flera år men man blir fundersam när i princip alla affärer här omkring har inne kräftor lite då och då...

            då är det kanske på sin plats att printa ut lagtexten och visa det för dom som envisas med att ha kräftor ??


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              då är det kanske på sin plats att printa ut lagtexten och visa det för dom som envisas med att ha kräftor ??


              .

              Eftersom jag tycker att den där lagen är ren goja så kommer jag inte göra det. Att tillåta dom svenska kräftorna som med storsanolikhet bär på sjukdommar som kan slå ut populationer av vilda kräftor och sen förbjuda akvariekräftor som det är minimal risk att vara smitt spridare är svamel och dubbel moral. Om någon annan vill vara paragraf ryttare så är det upp till dom men jag avstår.

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                och sen tillåta räkor och krabbor som har lika stora möjligheter som akvariekräftorna att sprida smittor gör inte det hela än mindre konstigt.

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Eftersom jag tycker att den där lagen är ren goja så kommer jag inte göra det. Att tillåta dom svenska kräftorna som med storsanolikhet bär på sjukdommar som kan slå ut populationer av vilda kräftor och sen förbjuda akvariekräftor som det är minimal risk att vara smitt spridare är svamel och dubbel moral. Om någon annan vill vara paragraf ryttare så är det upp till dom men jag avstår.
                  Mycket moget, "den lagen tycker jag är skit så varför bry sig" Tänk om alla skulle resonera så om andra lagar.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Mycket moget, "den lagen tycker jag är skit så varför bry sig" Tänk om alla skulle resonera så om andra lagar.

                    Visst men springer du runt och säger åt alla som bryter mot någon lag? Känns som att det skulle bli jobbigt om du skulle ge dig ut i trafiken isf

                    Hur som helst känns det som att det finns många lagar som folk bryter mot i vardagen som jag tycker isf att man bör säga till om innan man börjar gå å läxa upp folk för en svamel lag.
                    Senast redigerad av Danne_K; 15 September 2009, 10:46.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      Visst men springer du runt och säger åt alla som bryter mot någon lag? Känns som att det skulle bli jobbigt om du skulle ge dig ut i trafiken isf

                      Hur som helst känns det som att det finns många lagar som folk bryter mot i vardagen som jag tycker isf att man bör säga till om innan man börjar gå å läxa upp folk för en svamel lag.
                      Oavsett vad man tycker om lagen så
                      1/ Det är rätt hårda straff (både för privatpersoner, affärer och grossister om man bryter mot den
                      2/ Redan tidigare så har myndigheter och djurrättsorganisationer ögonen på branschen och om man struntar i att följa den så ger det branschen ett dåligt renomme och dålig press i massmedia. Minns t.ex. när GöteborgsPosten slog upp stort om en affär i stan - Akvarieaffär säljer utrotningshotade djur stod det att läsa. Vad det handlade om var att de sålde odlade rödörade vattensköldpaddor (det odlas miljontals av dom) utan tillstånd (som kostar en knapp tusenlapp).
                      3/ Det är på gång en skärpt lagstiftning (som kommer att slå hårt mot hobbyn) och det kommer att bli väldigt svårt att argumentera mot den om det är så att affärer och hobbyister struntar i att följa gällande lagar.
                      4/ Om det hade handlat om stora pengar för de oseriösa affärer (kanske det hade handlat om deras existens) hade jag haft en viss liten förståelse för om de hade struntar i att följa en konstig lag. Nu är det inte så - utan den eventuella kräftförsäljning de kan ha handlar bara om några korvören.

                      Håller dock självklart med dig om att man skall informera affären om gällande lagstiftning - man kan gärna kopiera ovanstående text och ge dom
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        Eftersom jag tycker att den där lagen är ren goja så kommer jag inte göra det. Att tillåta dom svenska kräftorna som med storsanolikhet bär på sjukdommar som kan slå ut populationer av vilda kräftor och sen förbjuda akvariekräftor som det är minimal risk att vara smitt spridare är svamel och dubbel moral. Om någon annan vill vara paragraf ryttare så är det upp till dom men jag avstår.
                        Kanon att skita i en sån lag. Att skriva det i ett forum dessutom är knappast bra för hobbyn.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          tror ni missförstod mig jag tycker inte att det är rätt att sälja dom osv. Jag är helt övertygad om att affärerna vet om att dom inte får säljas så varför ska jag komma å vifta med papper osv. Om jag går till baka till trafiken igen inte kör jag ifatt och stannar en bil för att den inte blinkar ut som den ska ur en rondel å börjar vifta med lagboken och skäller ut dom. Så då tycker jag inte att det är min sak att börja fara till affärerna och börja skälla osv på dom om en lag som jag inte ens tycker är vettig. Då känns det till och med vettigare att börja leka polis i trafiken vilket inte heller känns särskilt vettigt finns poliser osv som har det som jobb.

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            • February 2005
                            • 1034

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Antingen ljuger affären, eller så är de orehört okunninga.

                            Nedanstående meddelande skickades av Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) ut till sina medlemmar på försommaren (jag hade skrivit det på uppdrag av Zoorf).



                            Sötvattenskräftor är förbjudna I Sverige.
                            Eftersom det tydligen på vissa ställen förekommer att sötvattenskräftor säljs i Sverige, trots att det har varit förbjudet i åtskilliga år, vill Zoorf påminna om det gällande förbudet samt att det är mycket viktigt att alla följer gällande lagstiftning.

                            Förordningen
                            I Artskyddsförordningen SFS 2007:845 anges
                            - i 18§ att det är förbjudet att till Sverige föra in levande sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
                            - i 24§ anges att det är förbjudet att förvara och att transportera sötvattenskräftor från familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae.
                            - i 29§ anges ett undantag från 24§ och det är att förbudet inte gäller för vanliga flodkräftor (Astacus astacus) samt för signalkräftor (Pacifastacus leniusculus) förutsatt att dessa har fångats eller odlats i Sverige.
                            - i 32§ anges en möjlighet att man under speciella förutsättningar, hos Fiskeriverket, kan ansöka om dispens från 24§ när det t.ex. handlar om forskningsändamål. Någon möjlighet till undantag för handel med kräftor i zoo/akvarieaffärer finns dock inte. Dessutom skulle det i så fall dessutom krävas en dispens för samtliga led (grossist, affär, kund) – dvs både för transporten mellan varje led och för förvaringen i varje led.

                            Praktisk betydelse
                            De tre familjer som anges ovan inbegriper i praktiken ALLA sötvattenskräftarter (med undantag för signal- och flodkräftan) som kan vara lämpliga för akvarier eller dammar, så man kan säga att det i praktiken råder ett totalförbud i Sverige för hållande av kräftor.
                            Till exempel inbegrips även den lilla vackra tropiska och lättodlade arten Cambarellus patzuarensis i detta förbud.
                            Det kan också vara värt att notera att bara för att man kallar en kräftart för något annat än kräfta, förblir den fortfarande en kräfta. Den s.k. blå hummern (bl.a. kräftarten Cherax sp. 'blue moon') är självklart därför även den förbjuden eftersom det är en kräfta och inte en hummer (det existerar inte några sötvattenshumrar).

                            Nygammal förordning
                            Denna förordning är visserligen relativt ny (trädde i kraft den 1 januari 2008), men skrivningen i den gamla artskyddsförordningen (1998:179) från 1998 var i denna fråga i det närmaste identisk, så det rör sig definitivt inte om en ny lagstiftning utan den har gällt i ca. 10 år. Däremot är det först på senare år som kräftor nere på kontinenten (där de också är tillåtna) inom akvariehobbyn har blivit populära och då uppenbarligen i vissa fall även har börjat importeras hit av okunniga privatpersoner och företag.

                            Anledning till förordningen
                            Huvudsyftet med denna förordning är att hindra sjukdomsspridning av nya svamp-, virus- och bakteriesjukdomar och även hindra införandet av nya parasiter.
                            Oavsett om detta är en befogad eller obefogad oro, skall man självklart ta förordningen på allvar och följa gällande lagstiftning och absolut inte ha kräftor i sitt sortiment.

                            Straff
                            Den som bryter mot den gällande förordningen döms för artskyddsbrott enligt Miljöbalken (1998:808). Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

                            Refererenser:
                            Artskyddsförordningen 2007:845
                            Artskyddsförordningen 1998:179
                            Miljöbalken 1998:808
                            Pers. kom. Erland Lettevall/Lennart Edsman, Fiskeriverket
                            www.zoopet.com

                            Kjell Fohrman på uppdrag av Zoobranschens Riksförbund (ZOORF

                            Här skriver du ju att du själv har skickat ut så därför bör dom ju veta om det så varför ska man springa och leka polis för en lag som man inte ens själv tror på. Ska man engagera sig i något ska det vara något man tror på.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Man brukar inte komma så långt med att skälla. Men om man informerar butiker som "råkar" ha kräftor eller "humrar" på ett vänligt sätt inser dom nog att bättre ta bort kräftor ur sortimentet.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...