Predator Amanos... Rovdjur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hisingislandman
    • December 2006
    • 176

    Predator Amanos... Rovdjur?

    I går kväll fick jag se nåt mycket märkligt i mitt stora kar.
    En amanoräka smög sig på ett ancistrusyngel. Sen gjorde den en attack och tog ynglet. Började genast äta på det och det tog nog 1-2 minuter innan ynglet slutade röra sig.
    Det gick jättesnabbt!
    Trodde inte att amanoräkor var predatorer?
    Fick några bilder på det med men dom blev inte jättebra, hann inte byta lins..

    Någon som sett nåt liknande?

    Undrar om dom går på andra djur med? Typ mina körsbärsräkor? Eller äpplesnäckbäbisar?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du har helt spiksäkert inte amano, utan nån art av Macrobrachium (långarmsräka). Och nej, de är inte säkra med andra räkor (eller fisk).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Hisingislandman
      • December 2006
      • 176

      #3
      Tror du? Köpte dom på Hercules zoo för 3 år sen och dom sa det var amanoräka.
      Är dom så väldigt lika varandra? Ser på pricken ut som en amano.
      Lägger upp länk till ett par dåliga bilder av händelsen. Jag han inte byta linsen på kameran..



      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        har aldrig hört talas om att amono ska attackera fiskar :/, fick din räka ett ryck eller?
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Hisingislandman
          • December 2006
          • 176

          #5
          Tog lite bilder på den. Detta är väl en amano??


          http://i869.photobucket.com/albums/ab259/hisingislandman/P1030759.jpg





          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            jag tycker att det liknar en amonoräka. Den känns som en helt 100% amonoräka tycker jag.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • ibis
              • December 2008
              • 223

              #7
              -.
              Senast redigerad av ibis; 06 December 2023, 17:20.
              54 liter WTF

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #8
                Jag såg en gång en av mina amanoräkor äta på en halvdöd sprattlande guppy. Såg lite otäckt ut. Nu var iofs guppyn döende och liggande på botten redan. Men ändå. Räkan "plockade" friskt på den sprattlande guppyn. Läskigt.

                Ditt ancistrusyngel kanske var skadad och döende och räkan kanske visste det?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ja, det är en amano, en hona. Du är spikad på att det var just den räkan och inte nån som såg ut mer så här:

                  Denna räka är fiskätare och säljs ibland som "amano".
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Hisingislandman
                    • December 2006
                    • 176

                    #10
                    Hur ser du att det är en hona? Wow!

                    Jo det är den. Hmm, har mina räkor muterat? Börjar bli orolig för mina crystal red i karet.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Såg en av mina amanoräkor börja äta på en 2cm metallpansarmal igår tills den slet sig och simmade iväg, har även sett det äta på en white pearl räka som såg frisk ut några timmar tidigare.Saknar många av ynglen i det karet och har börjat misstänka att det är amanoräkorna som tar dom så ikväll får jag fiska upp dom och sätta i räkkaret istället.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Hisingislandman
                        • December 2006
                        • 176

                        #12
                        Jo , jag har hört mig för och det är många som misstänker att amanos inte är så fredliga alltid.
                        Undrar vad som gör skillnaden? Det verkar ju som att vissa amanos är helt snälla medans andra är jägare?
                        Beror det på matmängden fiskmängden sorterna eller vad?

                        Kommentar

                        • LinneaHYLK
                          • October 2006
                          • 206

                          #13
                          Från att ha varit 10 fredliga unga amanos har mina övergått till att vara 4 gamla och kaxiga amanos. De motar bort både fiskar och andra räksorter när det är matdags...
                          Jag tror de är åldern som gör dem bittra och aggressiva

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Den jag såg igår var en av dom större så det ligger kanske något i det, har äntligen tagit bort dom därifrån, får flyttad dit några körsbär istället som håller ordning på tofsalger(inte för att där är några kvar nu men om dom kommer tillbaks).Dumt att ha amano i ett odlingskar när det går så härTänkte sätta in en bild på dom men datorn strejkar som vanligt så den funktionen funkar inte just nu.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...