Införskaffa snäckor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Införskaffa snäckor.

    Jag har lite problem med alger på glaset, väldigt svårt att få bort. Algskrapan tar det inte och malarna verkar inte hinna med. Så jag tänkte införskaffa någon snäcka eller dylikt som kanske kan hålla rent lite bättre. Dock har jag aldrig haft snäckor förut så jag vet inte mycket om dom, så det vore bra med lite information om vilken snäcka som är duktig på att hålla rent, hur många man bör ha, osv.
    Tilläggas skall är att jag har ett par väderålar som är förtjusta i snäckor. Kommer det ställa till problem?
    65 liter
    220 liter
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    #2
    Hur det går med väderålarna kan jag inte svara på men det kan säkert någon annan.

    Snäckor har jag personligen två sorter. I de små akvarierna har jag posthornssnäckor. De blir stora som en större tomnagel ungefär och är mer eller mindre röda. Matar man sparsamt så håller de sig i "normalt" antal. Matar man lite för mycket förökar de sig rejält! De lägger ägg som små slemmig klumpar på akvarieglaset eller på växter eller på varandra. Vill man inte ha fler är det enklast att plocka bort de små man ser och krossa dem mellan fingrarna och skrapa bort slemklumpar. Samt inte mata för mycket så klart!

    I det större akvariet har jag äppelsnäckor. De blir stora som pingisbollar som fullvuxna så personligen vill jag inte ha dem i ett litet akvarium då blir de för "dominanta" rent visuellt för min smak. Äppelsnäckorna lägger rom i klasar längst kanterna på akvariet. De behöver några centimeter där för att kunna lägga sin klase. Äpplena andas också luft så de brukar slira upp till kanterna och andas lite med jämna mellanrum.

    Själv tycker jag snäckorna är helt underbara!! De håller verkligen soprent i akvarierna har knappt haft en alg! De är rätt underhållande att titta på dessutom. Då äpplena kom hade vi bara haft posthorn innan. Äpplena rörde sig med rena räserfarten jämfört med posthornen! *S*

    Lycka till!!!
    www.devons.se

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Ursprungligen postat av Sophia_
      Hur det går med väderålarna kan jag inte svara på men det kan säkert någon annan.

      Snäckor har jag personligen två sorter. I de små akvarierna har jag posthornssnäckor. De blir stora som en större tomnagel ungefär och är mer eller mindre röda. Matar man sparsamt så håller de sig i "normalt" antal. Matar man lite för mycket förökar de sig rejält! De lägger ägg som små slemmig klumpar på akvarieglaset eller på växter eller på varandra. Vill man inte ha fler är det enklast att plocka bort de små man ser och krossa dem mellan fingrarna och skrapa bort slemklumpar. Samt inte mata för mycket så klart!

      I det större akvariet har jag äppelsnäckor. De blir stora som pingisbollar som fullvuxna så personligen vill jag inte ha dem i ett litet akvarium då blir de för "dominanta" rent visuellt för min smak. Äppelsnäckorna lägger rom i klasar längst kanterna på akvariet. De behöver några centimeter där för att kunna lägga sin klase. Äpplena andas också luft så de brukar slira upp till kanterna och andas lite med jämna mellanrum.

      Själv tycker jag snäckorna är helt underbara!! De håller verkligen soprent i akvarierna har knappt haft en alg! De är rätt underhållande att titta på dessutom. Då äpplena kom hade vi bara haft posthorn innan. Äpplena rörde sig med rena räserfarten jämfört med posthornen! *S*

      Lycka till!!!
      Ahh, tack för infon. Det är äppelsnäckor jag har funderat på. Jag var nere i djurbutiken tidigare idag men de har inga sådana hemma utan jag måste i så fall beställa dom. Hur många kan vara bra att införskaffa? Räcker det med en eller behöver jag ett par stycken?

      Det vore jättebra om jag kunde få ett svar av någon med erfarenhet av väderålar och snäckor. Jag hade en snäcka som var någon centimeter stor, knappt det (den följde med när jag köpte en ny växt, alltså inget jag var beredd på) och den snäckan var borta ett par timmar senare, jag misstänker starkt att det är väderålarna som fick sig ett skrovmål. På ett sätt kanske det är bättre om jag skaffar posthornssnäckor som är lite större, risken för att väderålarna ska försöka äta upp den bör väl minska?
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Estetfjortiz
        • March 2009
        • 365

        #4
        jag tycker personligen att Zebrasnäckor är de bästa snäckorna på att äta alger! speciellt på akvarierutor. Dessutom förökar de sig inte i sötvatten vilket kan bara bra så det inte blir en invation! vet dock inte hur det går ihop med väderålar.


        om du är rädd att väderålarna ska ta små snäckor borde du kanske köpa äppelsnäckor (pomacea bridgesii i så fall, andra pomacea-arter äter växter) eftersom de är rätt så stora och robusta.
        Information about apple snails (Ampullariidae): ecology, care, anatomy, species and genera, FAQ, literature, photographs, diseases and more.
        Senast redigerad av Estetfjortiz; 03 September 2009, 15:56.
        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av Estetfjortiz
          jag tycker personligen att Zebrasnäckor är de bästa snäckorna på att äta alger! speciellt på akvarierutor. Dessutom förökar de sig inte i sötvatten vilket kan bara bra så det inte blir en invation! vet dock inte hur det går ihop med väderålar.


          om du är rädd att väderålarna ska ta små snäckor borde du kanske köpa äppelsnäckor (pomacea bridgesii i så fall, andra pomacea-arter äter växter) eftersom de är rätt så stora och robusta.
          http://www.applesnail.net/
          Tack för infon. Jag tror det blir 2-3 st. pomacea bridgesii (om inte ni erfarna säger annat) till ett av karen och någon zebrasnäcka i mitt allra minsta kar. Har ni någon aning om vad det kan kosta? Jag själv har ingen aning om vad priset på snäckor brukar ligga på.
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Både äppelsnäckor och sebrasnäckor brukar kosta runt 20 kr.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • issa83
              • September 2009
              • 48

              #7
              Zebrasnäckorna lägger massor av vita ägg på stenar, rötter osv som är helt omöjliga att få bort. de kläcks aldrig då de behöver salt eller bräckt vatten för att utvecklas men det ser inte så fint ut med alla vita prickar på allt

              Äppelsnäckorna finns i många fina färger, lila, rosa, gröna, blåa, bruna och gula(bruna och gula är de som finns i zoobutikerna dock. de andra finns det folk som föder upp.

              Jag har lila och rosa i mitt kar och de är otroligt fina. Man behöver inte oroa sig för att de ska föröka sig och bli för många heller. De lägger ägg i "klasar" som de fäster ovanför vattenytan, vill man inte ha fler snäckor, tar man bara bort klasen helt enkelt

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                #8
                Jag har mer än 300 (trehundra) äppelsnäckor i ett av mina kar... jag kan försäkra er om att dom inte alls äter alger som sitter på varesig växterna eller på glasen. Jag har provat att svälta dom, ändrat temperatur från 21 till 30 grader... det spelar ingen roll vad man gör... dom äter bara grönsaker eller fiskfoder... I mina ögon är dom totalt värdelösa oavsett vilken storlek det är på dom... jag är dock så jävla blödig av mig så jag har inte hjärta att avliva dom... Jag skrapar dagligen bort korvar med ägg för att slippa få fler av dom... dom sprider sig som klamydia på ett ungdomsläger...
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • icefudge
                  • August 2009
                  • 177

                  #9
                  jag har ett gäng med algätande red union sniglar i 200L karet ihop med ett par praktbotior och det funkar finfint iaf så länge som botiorna e så pass små som dom är, när dom blir större kanske det blir värre
                  Malar is the shit

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av patdah
                    Jag har mer än 300 (trehundra) äppelsnäckor i ett av mina kar... jag kan försäkra er om att dom inte alls äter alger som sitter på varesig växterna eller på glasen. Jag har provat att svälta dom, ändrat temperatur från 21 till 30 grader... det spelar ingen roll vad man gör... dom äter bara grönsaker eller fiskfoder... I mina ögon är dom totalt värdelösa oavsett vilken storlek det är på dom... jag är dock så jävla blödig av mig så jag har inte hjärta att avliva dom... Jag skrapar dagligen bort korvar med ägg för att slippa få fler av dom... dom sprider sig som klamydia på ett ungdomsläger...
                    Fin liknelse.

                    Kan du inte lämna in dem i djuraffärer?
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Jina
                      • August 2009
                      • 182

                      #11
                      Har äppelsnäckor, hade tidigare posthornssnäckor. Dock tycks mina lata; de städar inte!

                      Kommentar

                      • issa83
                        • September 2009
                        • 48

                        #12
                        Tråkigt att era äppelsnäckor inte verkar städa. Mina håller så rent och fint så

                        Kommentar

                        • Grothras
                          • July 2009
                          • 401

                          #13
                          Jag har posthornsnäckor och de vanliga ovälkommna snäckan. Ingen av dessa äter upp algerna på rutorna. Inte heller svartalgerna.

                          Kommentar

                          • starcastle
                            • June 2008
                            • 234

                            #14
                            Jag har posthorn och inga alger.
                            Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                            Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                            Kommentar

                            Arbetssätt...