skaffar padda, behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sagittarius

    skaffar padda, behöver hjälp

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en sköldpadda och behöver så mycket information så möjligt från er.
    Jag tänker ha den tillsammans med akvariefiskar (se profil).
    - Temperatur?
    - mat?
    - luft?
    - hur stor torryta behöver den?
    - lämplig avstånd mellan toppen av akvariet och torrytan (ingen vatten mellan alltså)?
    - Behöver den vara utanför akvariet då o då?
    - bits den?
    - Biter den andra fiskar? (äter upp små fiskar kanske)
    - vilken typ av sköldpadda föreslår ni? (jag är ute efter en liten padda)
    Kom gärna med med egna synpunkter, info samt råd. Blir mycket tacksam...
    Tack på förhand
  • garjzla
    • June 2007
    • 273

    #2
    Har själv inte världens bästa koll på just sköldpaddor men vet att det är väldigt viktigt att den får tillräckligt med kalk och uv-ljus så den kan tillgodo göra sig kalket, och att det gäller för vilken sköldis du än väljer.
    Hoppas det hjälper lite i alla fall

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Ursprungligen postat av sagittarius
      Hej!
      Jag funderar på att köpa en sköldpadda och behöver så mycket information så möjligt från er.
      Jag tänker ha den tillsammans med akvariefiskar (se profil).
      Ser inget om fiskar i din profil?
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - Temperatur?
      Beror lite på vilken sorts sköldpadda du har, de är ju från olika områden med olika klimat. Alla behöver en varm och torr plats att solbada på, där ska vara ungefär 37-40 grader. Vattnet behöver inte vara så varmt, de reglerar tempen själva genom att växla mellan solplatsen och vattnet.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - mat?
      Beror också på vilken sort det är, och åldern. Många arter äter mer och mer vegetabilisk föda ju äldre de blir. Det finns sköldpaddspellets, men bara pellets blir sällan bra. Min får pellets, räkor med skal, fisk, torkade foderdjur, "skräpsnäckor", musslor, vattenväxter och ibland ärtor, sallad och sånt. Det är en art som är övervägande köttätare, har man en mestadels vegetarian får man ge den mer grönt och mindre fisk o sånt.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - luft?
      Ja, det vill de ha! Eller hur menar du?
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - hur stor torryta behöver den?
      Solplatsen måste vara så stor att hela sköldpaddan kan ligga helt ovanför vattnet, och den ska inte sjunka ner under ytan när paddan går upp på den. (Om den inte kan torka hela skalet ordentligt kan den i värsta fall få problem med skalröta) Är det en könsmogen hona behöver den dessutom en plats att lägga ägg på (de lägger ägg även utan hane, precis som höns), eftersom de gräver ner äggen måste det vara sand eller jord lika djupt som paddan är lång ungefär, och ungefär lika brett och långt, gärna större.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - lämplig avstånd mellan toppen av akvariet och torrytan (ingen vatten mellan alltså)?
      Det beror på hur stor paddan är. Några saker får man tänka på: Lysrör och lampor måste vara utan räckhåll så sköldpaddan inte bränner sig. Du kan inte ha täckglas under uv-ljuset för uv-strålarna filtreras bort.
      Sköldpaddor är mycket smidigare än de ser ut! Kan de stå på land och sträcka sig upp till kanten kan de klättra ut! Min rymde ur akvariet ett par gånger på det sättet, jag blev helt chockad över att hon lyckades. (När jag fattade att "han" var en hona och att hon var på jakt efter en äggläggningsplats, och fixade en sådan till henne, slutade hon med rymningsförsöken. Ja, jag stängde till så hon inte kom ut också.) Vattnet ska minst vara lika djupt som skalet är långt, och tillräckligt djupt för att den inte ska krocka med botten om den dyker i från land.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - Behöver den vara utanför akvariet då o då?
      Nej.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - bits den?
      Vissa gör tydligen det. Min är snäll och bits bara om jag sticker ner fingret och ser ut som mat.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - Biter den andra fiskar? (äter upp små fiskar kanske)
      Har inte min med fisk, men man får nog räkna med att de kan bli mat, ja.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      - vilken typ av sköldpadda föreslår ni? (jag är ute efter en liten padda)
      Det där med liten kan vara lite knepigt, hos många sorter blir hanarna 12-15 cm långa och honorna typ 25. Och när man köper dem som små är det i princip omöjligt att se könet... "Vanliga" sorter som bör gå att få tag på är rödkindade, gulbukade, gulkindade, Reeves kärrsköldpadda, kartsköldpaddor (har själv en falsk kartsköldpadda, hon är trevlig) mfl, det bästa är väl kanske att du läser på lite om olika sorter och ser vilken du själv tycker verkar trevligast.
      Ursprungligen postat av sagittarius
      Kom gärna med med egna synpunkter, info samt råd. Blir mycket tacksam...
      Tack på förhand
      De skitar ner mycket, bra filtrering krävs.
      UV-ljus krävs, som garjzla redan skrivit. Finns både som lysrör och kombinerad uv- och värmelampa (praktiskt men dyra tyvärr).
      Man får vara beredd på att de kan bli stora, snabbt. Så man behöver en del plats, och får vara beredd på att skaffa större akvarium när de växer. Och gamla kan de bli också. Men när man väl har fixat bostaden åt dem är de väldigt lättskötta, tycker jag.

      Här är en länk där du kan läsa mera: http://www.skoldpaddormedmera.se/
      Här finns en massa fakta på engelska: http://www.austinsturtlepage.com/
      Här är ett forum om sköldpaddor: http://www.skoldpaddsforum.invisionzone.com/

      Kommentar

      • sagittarius

        #4
        Tack för era svar...
        Jag har glömt att skriva vilka fiskar jag har:

        Fiskar:
        - Kinesisk algätare (1)
        - Algätare (3)
        - Pakistanbotia (Yo Yo-botia) (2)
        - Rödmunstetra (3)
        - Svärdbärare (2, 1 hane & 1 hona)
        - Siamisk kampfisk (2, 1 hona & 1 hane (Crowntail))
        - Discus (7)
        - Äppelsnäckor (7, 2 blåa, 3 gula & 2 rosa)
        - Guppy ( 28 )

        __________________________________________

        tänker på luft här på cirkulation... Jag måste ha täckglas, eftersom jag har lysrör och armatur över den. Vad finns det för lösningar... kanske är bättre o skaffa ett till akvarium. (jag har ett annat kar på 30 liter, tror du det räcker för en liten padda?)

        Undrar också om de äter foder som jag ger till mina discusar... mygglarver,oxhjärta o sånt..?


        Tack igen för all info... Så kul o veta allt detdär..
        Senast redigerad av Gäst; 26 August 2009, 21:25.

        Kommentar

        Arbetssätt...