för många räkor...

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • samukari
    • April 2009
    • 1

    för många räkor...

    Vi skaffade vårt första akvarium för knappt ett halvår sedan, där ca 15 räkor fick bosätta sig tillsammans med en albinopansarmal och en ancistrusalgätare. Några red crystal, några amano, några blue pearl, några pinocchio, några red cherry. Vi ville gärna hålla antalet lågt och blev därför nöjda med infon att det var svårt att få räklingar om man inte ansträngde sig.

    Nu börjar antalet närma sig 100 räkor, varav minst tio för stunden har rom. Jag skulle tippa på att ca 7 räkor dött under denna tiden, vilket jag gissar är normalt (det är bara några av de "gamla" räkorna som dött). Finns det några knep för att hålla antalet nere, vi kan inte förmå oss att "rensa akvariet". Har också fått uppfattningen att många räk-intresserade helst inte vill ha "bland-sorter", vilket jag gissar våra är, så att sätta ut dom på blocket skulle nog inte ge ngt.

    Tacksam för tips!
    /karin
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är inte mycket annat att göra än att ha räklingarna till foder då korsningsrisken mellan ett par av sorterna är överhängande, som du skriver.
    Skulle du nu sälja några så upplys noga om att det kan vara en korsning...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      jag matar mina skalarer med överskottet. Men nån fisk som käkar räkor funkar ju alltid.
      Emil

      Kommentar

      • Hisingislandman
        • December 2006
        • 176

        #4
        Man kan skicka dom i en halvlitersflaska( mineralvattensflaska) Med lite mossa eller nån annan växt som dom kan hålla sig i.
        En del luft och lite stötdämpande material runt flaskan. Posta inte om det är värmebölja och använd rent akvarievatten. Typ så. Vadderat kuvert funkar fint.
        Har fått räkor skickade så förut och det har gått jättebra.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag låser tråden eftersom 2 av 3 inlägg i tråden är annonser och det är förbjudet att annonsera i forumet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...