Algbeläggning på äppelsnäckorna och inga bebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Algbeläggning på äppelsnäckorna och inga bebisar

    Jag har fem gula äppelsnäckor och alla har fått alger på huset och de hade de inte när jag köpte dem. Har sett en del bilder på nätet och ser inga som har alger på sig. Vad kan det vara för fel? Jag ger dem varrierad kost som maltabletter, gurka, succini, broccoli mm. De får även fryst fiskmat eller fiskarna får det men de äter ju det oxå. Jag byter vatten regelbundet.

    Jag får heller inga bebisar. I början blev det jättemånga klasar runt om kanten av akvariet men det blev aldrig några bebisar. Nu lägger de färre klasar men det blir fortfarande inga bebisar. Gör jag något fel? Varför kläcks inte klasarna?
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Vet inte vad algerna beror på, men klasarna, sitter de väldigt nära lampan? I så fall kan det vara så att de helt enkelt torkar (=dör)
    Räkbiten


    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #3
      Det är täckglas emellan men lampan ligger ju precis ovanpå. Vad ska man göra åt det då?

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Min äppelsnäcka har också alger på sig så mina ancistrus bäbisar brukar vara på skalet och putsa.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Men några sådana får jag inte heller, vet inte om mina är för små än eller om de inte gillar varandra för det blir inga bebisar utav malarna heller (skäggmunsmal). Å de jag har går inte i samma kar å jag vill inte sära på dem ifall jag råkar ta bort de som kanske gillar varandra.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Det kan ta ett tag innan äppelsnäckor lägger befruktade ägg, de behöver liksom öva först.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Hur stora är dom?
              Är du säker på att du har en av varje kön?
              Har du något krypin till dom så att dom kan lägga äggen där?
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Hur stora är dom?
                Är du säker på att du har en av varje kön?
                Har du något krypin till dom så att dom kan lägga äggen där?

                Den största är över tio cm men de andra tre är knappt så stora. På vissa ser jag skägg och vissa inte, den stora har inget skägg så det borde vara en hona och så minst en hane då eftersom jag ser skägg på minst en utav dem. Jag har en urgröpt koksnöt och en platt sten som ligger på en annan som de är under ibland. Idag såg jag för första gången en utav dem vara i koksnöten annars har jag aldrig sett dem vara i dem ändå har den funnits där i typ 4 mån men som sagt har de varit rätt små innan.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Tror mina var runt 6-7 cm första kullen, dom intog ett slott som jag har och det har varit ett favorit ställe för båda hanarna, dom har turats om att ha hand om äggen i olika kullar där, tror dom tom turades om i samma kul någon gång.
                  Nu har jag flyttat ena paret till ett annat kar och där är det ett delat litet lerrör som man ser att han har intagit, han väntar nog bara på att honan ska bli tjock nog för man ser hur hon växer om magen och han är ute och kollar henne.
                  Vet ej hur stor hanen ska vara för att villja skaffa ungar men jag tror att dom börjar hos dig när dom är redo.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Det kan ta ett tag innan äppelsnäckor lägger befruktade ägg, de behöver liksom öva först.

                    De har övat typ ett halvår hos mig och när jag köpte dem var de rätt stora.

                    Jag funderar på att de kan vara så att de torkar för jag hade isär en idag som inte var jättefärsk och där i var det små små snäckskal men de var tomma. Vad kan göra om det är så att de torkar?

                    Kommentar

                    • MissB
                      • May 2009
                      • 502

                      #11
                      Ger sig äppelsnäckor på plantorna i karet?
                      Vet ej om jag vågar skaffa några

                      Hoppas det är ok att jag ställde frågan i tråden.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Du kan ta loss kokongerna, det är lätt när de torkat efter några timmar, lägg dem på en bit frigolit som du kan låta flyta i karet. När snäcklingarna kläcks så kryper de ner i karet.
                        Man lossar kokongen genom att försiktigt trycka den lite åt sidan.

                        Nej äppelsnäckor äter inte växter, däremot Pomacea caniculata gör det.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          Fast det där med att äppelsnäckor inte äter växter stämmer inte helt, eller är mina ett undantag för jag har oxå hört att de inte ska göra det. Min äter dock andmat men endast andmat trots att de får varrierad kost. Jag har sett dem många gånger sitta precis vid vattenkanten på glaset och fånga andmat och sedan knapra på. Ändå får mina gurka, succini eller broccoli en gång i veckan plus annan mat. Fast för mig gör det inget om de äter lite andmat ibland.

                          Jag tycker de är jättehäftiga när de glider fram, fast samtidigt tycker jag de är lite läskiga.

                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Mina käkade också andmat... men inte i någon stor skala direkt.
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • Estetfjortiz
                              • March 2009
                              • 365

                              #15
                              anledningen att pomacea bridgesii (vanlig äppelsnäcka) inte äter växter är för att deras tänder inte är nog starka. Däremot mycket finbladiga växter kan de knapra på. Canaliculatan har starkare tänder därför äter den växter
                              HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...