Muräna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maackan
    • May 2009
    • 50

    Muräna

    En polare till mig är sugen på att skaffa en sötvattensmuräna som vi sett på Herkules zoo.
    Frågat dem i affären lite och dem säger att det skall inte vara några problem att ha den bara att den kräver ett ganska stort kar samt många gömställen.

    Vad kan man ha för firrar ihop med den så dem slipper bli middag ?
    Hört att dem kan vara lite svåra att få att äta ibörjan.

    Någon med erfarenheter här?

    Skriv på....
  • stardust13
    • May 2009
    • 30

    #2
    Ursprungligen postat av Maackan
    En polare till mig är sugen på att skaffa en sötvattensmuräna som vi sett på Herkules zoo.
    Frågat dem i affären lite och dem säger att det skall inte vara några problem att ha den bara att den kräver ett ganska stort kar samt många gömställen.

    Vad kan man ha för firrar ihop med den så dem slipper bli middag ?
    Hört att dem kan vara lite svåra att få att äta ibörjan.

    Någon med erfarenheter här?

    Skriv på....
    hej min morbror är intreserad av dem oxå men vad han /hon en gör ha dem inte med hajar då blir den mat.
    man kan ha den men grönkul fisk ,malar mm

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      Sötvattensmuränan Gymnothorax tile, är ingen egentlig söt/bräckvattensart, men klarar som liten att leva under de betingelserna...

      Karet bör vara 2.5ggr så långt som muränan...
      Sällskap är allt som inte går in i munnen... Till matning, ge saltvattensfisk typ strömming i små munsbitar, vifta framför nosen på muränan med biten, håll den i en pincett om du inte vill ha en sur muräna fastbiten i fingret... om den matvägrar är levande räkor ett bra, men dyrt tips... mata en liten bit varannan-var tredje dag...

      En annan viktig grej är att ha överdimensionerad filtrering, alt. täta vattenbyten, då fiskar som äter mycket även skitar ner mycket...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        Jag har haft Gymnothorax tile, och man måste ha MÅNGA gömställen.

        Dem går inte bra ihop med alla fiskar. Förutom storleken bör fiskarna vara lugna för annars blir muränan stressad och då kan den sluta äta och svälta sig till döds.
        Dessutom vill muränor gärna vara minst två även om de inte brukar räknas som flockfiskar. De känner sig tryggare med en kompis.
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        Arbetssätt...